Nya samarbeten skapar innovativt hantverk

Nya samarbeten skapar innovativt hantverk

Nu ser vi många spännande designsamarbeten där en ny generation formgivarna visar intresse och vill samarbeta med hantverkskunniga svenska företag. I kombination med ny digital teknik och ett nytänkande formspråk resulterar det i unika produkter som andas nutid men med en historisk DNA. Samarbetena ökar också möjligheterna för att produktionen stannar i Sverige.

Formgivarna Anna Elzer Oscarson startade sitt designmärke AEO för sex år sedan och samarbetar med Porslinsfabriken i Lidköping. De skapar tillsammans keramik på ett nytt sätt där Annas formgivning sker i 3D program och omsätts till förföriska produkter när de hantverkskunniga mästarna trollar fram glasyrer och bearbetar keramiken i verkstaden.

– Jag valde att arbeta med keramik för att det finns något grundläggande och basic i materialet. Med min formgivning vill jag kombinera modern 3D-teknik med traditionellt hantverk och skapa ett nytt uttryck, berättar Anna.

På det småländska glasbruket Målerås har man i mer än hundra år format den glödande massan till unika produkter. Här har man en stor kunskap om gravering och dekorerat glas. De senaste åren har glasformgivaren Ludvig Lövgren tillhört bruket och hans moderna formspråk har resulterat i nya uppmärksammade kollektioner av figurativt glas.

– Mitt intresse för det figurativa passar bra med Målerås hantverkskunskaper. För mig ligger drivkraften också mycket i att visa att man kan, man kan göra glas i Sverige. Mitt engagemang är förankrat i industrin och kollegorna och i att behålla kunskapen.

Om AEO - Anna Elzer Oscarson
Anna Elzer Oscarson är utbildad produktdesigner på HDK i Göteborg. Hon använder den senaste 3D tekniken i sin design som i kombination med gedigen hantverkskunskap formar produkter med både själ och nyfikenhet. Tillsammans med Porslinsfabriken i Lidköping har hon lanserat kollektionerna. Dusty Diamonds och Dancing Dune.

Om Målerås
Det anrika glasbruket med egen hytta firade sitt 125-årsjubileum förra året. Samarbetet med glasformgivaren Ludvig Lövgren, som fick sin mästartitel redan som 25-åring och som i år blev svensk mästare i glasblåsning, har resulterat i gränsöverskridande produkter som utmanar både produktionen och bilden av glasprodukten som designföremål.

Formex äger rum 18-21 januari 2017 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, projektchef, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se,
Catarina Oscarsson, pressansvarig, +46 8 749 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 900 utställare, 24 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.