Nyheter som engagerar och inspirerar på Skolforum

Skolans utveckling och ekonomi följs noggrant av både tidningar, radio och TV. Skolan engagerar alla och intresset för skolans utveckling är stort. Och det är kanske inte så konstigt då skolan är en viktig plattform i våra barns liv. Därför är Skolforum, mötesplatsen där lärare och skolledare utbyter erfarenheter och får inspiration, också viktig. På Skolform möts lärare och skolledare från hela landet för att bland annat diskutera gemensamma frågor, utbytaerfarenheter, lyssna på intressanta föreläsare och för att besöka mässans olika ämnestorg och utställning med nära 300 utställare. - För att möta besökarnas nya behov utvecklar vi ständigt Skolforum så att mötesplatsen förblir en attraktiv mötesplats för våra besökare och utställare, säger Magnus Winter, projektledare för Skolforum. Många skolor lägger till exempel sina höstkonferenser på Skolforum för att diskutera sina egna frågor samtidigt som de får inspiration från andra kollegor, utställare och seminarier. Specialarrangemang på Skolforum Bland nyheterna finns bland annat tre stycken specialarrangemang. På måndagen är rubriken Datorspel i skolan - en pedagogisk resurs eller bara lek?, föredragshållare är Stig Roland Rask, Carl Heath och Pia Widegren. Dag två så diskuterar Björn Linnel, Robert Aschberg och Michael Arevius ämnet Hur långt får det gå - När är det dags att säga ifrån? Onsdagens specialarrangemang handlar om Vem ska lösa klimatfrågan - Om att arbeta med globala frågor i klassrummet med föreläsarna Anna Jansson och Annsie Kumlin. Andra nyheter I år har Skolforum, utöver förra årets uppskattade Ämnestorget för Matematik och Ämnestorget för Språk-, läs- och skrivutveckling, två nya ämnestorg. Det ena heter Ämnestorget för IT och lärandet och där bjuds det på kortföreläsningar som Datorer i skolan - för elever, pedagoger eller tekniker?, Unga nätkulturer, värderingar och lärande och Skolportal som lyfter pedagogiken och IT-mognaden i Tyresö. Det andra heter Ämnestorget för Naturvetenskap och Teknik. Ett axplock av programmet där är kortföredrag som exempelvis Hollywoodfysik, I skuggan av solen och Nytt på nanoskalan. - Våra två nya ämnestorg bjuder besökarna med intresse för IT, NV och teknik på massor av inspiration, möjligheten att prova på och direkt tillämpbara idéer, säger Magnus Winter. - Vi har även många intressanta seminarier som pågår dagligen. Totalt under mässans tre dagar går nära 80 olika seminarier. Våra seminarier är mycket uppskattade och används som en del i lärarnas och skolledarnas kompetensutveckling, fortsätter Magnus Winter. Inspiration från utlandet Skolforums Internationella Utblick riktas i år mot Indien. Intresset för landet är enormt stort runtom i världen inte minst för att landet är på god väg att bli nästa ekonomiska stormakt. I montern Inspiration Indien får besökare chansen att få en bättre inblick och ökad förståelse kring Indiens utveckling och även knyta kontakter med lärare, skolledare och andra representanter från Indien. Skolforum är en viktig mötesplats Utbildning och skola är viktiga frågor som berör oss alla. Att frågan kommer högt på dagordningen märks inte minst av att vår statminister Fredrik Reinfeldt inviger Skolforum på måndagen och att skolminister Jan Björklund finns med på debattscenen på tisdagen. Mer information om Skolforums semiarier, specialarrangemang, utställning, ämnestorg etcetera finner du på mässans hemsida, www.skolforum.com/ Skolforum som går på Stockholmsmässan i Älvsjö 29-31 oktober 2007 arrangeras av Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Föreningen Svenska Läromedel, Sveriges Skolledarförbund och Stockholmsmässan. För mer information Magnus Winter, projektledare Skolforum, VD Skolforum Yrkesutveckling AB Tfn: 08 749 41 01, E-post: magnus.winter@stofair.se Ann Rapaport, bitr. projektledare - seminarieprogram Tfn: 08 749 43 44, E-post: ann.rapaport@stofair.se Anders Rudestad, bitr. projektledare - marknadsföring & utställning Tfn: 08 749 41 03, E-post: anders.rudestad@stofair.se Magnus Deutgen, Informedia Communications AB, pressansvarig Tfn: 08-556 973 57, E-post magnus.deutgen@informedia.se Ida Mlowe, pressansvarig Stockholmsmässan, Tfn: 08-749 44 13, E-post: ida.mlowe@stofair.se Internet: www.skolforum.com och www.stockholmsmassan.se Stockholmsmässan AB, 125 80 Stockholm, Besöksadress: Mässvägen 1, Älvsjö