Ökat intresse för hållbara möten

Mötesarrangörernas intresse för hållbarhet ökar och den ledande branschföreningen för hållbarhetsfrågor i Sverige, Green Meeting Industry Council Sweden chapter (GMIC Sweden), växer med flera nya medlemsorganisationer från hela landet.

GMIC Sweden grundades i mars 2011 och är en ideell organisation som genom forskning och utbildning driver utvecklingen av hållbarhetsfrågor inom mötesindustrin. Föreningen består av de ledande mötesföretagen i Sverige och idag är man 23 medlemmar från hela landet.

– Vi har medvetet skyndat långsamt med rekryteringen av nya medlemmar. Tyngdpunkten har legat på att etablera verksamheten och att ta fram en strategi för att bli den ledande föreningen inom mötesindustrin i Sverige när det gäller hållbarhetsfrågor, säger Patrik Dyrendahl, ordförande i GMIC Sweden.

GMIC Swedens vision är att förändra mötesindustrin genom att visa att hållbarhet är en nödvändig faktor för långsiktig framgång och lönsamhet och att Sverige ska vara världsledande inom hållbara möten.

En ny medlem är Elmia Meetings i Jönköping.

– Elmia är medlem i kongressnätverket Stora Möten, där ett av de viktigaste samarbetskriterierna är att vara miljöcertifierade. Alla anläggningar i nätverket ska stödja aktivt miljöarbete och är därför medlemmar i GMIC, säger Mim Andersson, Business Area Manager.

Nya medlemmar i GMIC Sweden är Stockholm City Conference Centre, SF Bio Konferens & Event, Håll Sverige Rent, Umeå Folkets Hus, Kulturens Hus i Luleå, Uppsala Konsert o Kongress, Västerås Aros Kongresscenter, Elmia Meetings i Jönköping samt Wisby Strand.

Green Meeting Industry Council (GMIC) är en global organisation som är inriktad på miljö- och hållbarhetsfrågor inom mötesindustrin. Grundarföretagen i den svenska avdelningen av GMIC är VisitSweden, Sleepwell, MCI Sweden, Stockholm Convention Bureau, Luleå Convention Bureau, Göteborg Convention Bureau, Visit East Sweden DMC, Stockholmsmässan, Svenska Mässan, Kista Mässan och Arenabolaget i Linköping. Läs mer på www.greenmeetings.info

För mer information kontakta:
Kontakt: Patrik Dyrendahl, patrik.dyrendahl@sf.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.