Pristagare på Nordiska Trädgårdar 2012

Pressmeddelande  •  2012-04-17 15:56 CEST

På trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö, 12-15 april, delades flera utmärkelser ut. Sammanlagt ägde 11 prisutdelningar rum på mässan, bland annat utsågs Årets idéträdgård, Bästa balkong, Bästa monter och Årets pelargon.

Årets idéträdgård

Guld
Rölunda Gård
Med känsla för jorden

Juryns motivering:
En idéträdgård i tiden och för framtiden, som plockar fram det genuina från det gamla bondesamhället där vi var tvungna att bruka jorden för att överleva. Detta är inte fusk, det är på riktigt.

Silver
Zetas trädgård
En trädgårdsmästares väg

Brons
Säbyholms utbildningar
Sinnesro i trädgården

Besökarnas val:
Skillebyholms Yrkeshögskola
Orsak och verkan – vårt vardagsrum

Bästa balkong

1. AB Stockholmshem A38:33
Hållbart hyresboende

Juryns motivering: Denna balkong visar på tidlösa, moderna och inspirerande detaljer som h ur man återvinner exempelvis stuprör och mjölkpaket.
En oväntad och lyckad kollision är hur konservburkar i ett självbevattnande, vackert draperi blir både pedagogiskt och funktionellt.
Genom flexibla moduler visar Stockholmshem hur man kan bygga om efter behov, allt går att förverkliga till en liten kostnad. Vilket också speglar ett hållbart hyresboende.

2. good garden. Anette Blåberg och Katarina Blåberg A38:36
Gudrun 86 och hennes balkong

3. Trädgårdsinteriör Gävle AB, Maria Larsson & Helena Arola A36:31
Reuse & Amuse

Besökarnas val:
good garden A38:36
Gudrun 86 och hennes balkong

Bästa monter

1. Fiskars A32:41

Motivering: Har på ett lekfullt sätt lyckats förena årets tema med försäljning.

2. Pil & Anläggning A30:02

3. In the mood A30:29

Årets Täppa
Minna Mercke Schmidt

Publiken på Nordiska Trädgårdar utsåg Minna Mercke Schmidt till vinnaren.
Minna skapade en härlig täppa med många smarta detaljer. Framförallt lyckades hon bygga på höjden med hjälp av krukor som hängdes i ståltrådar, en tom löklåda, korgar och rep som spikades fast.

Årets pelargon
Pelargonium ”First Yellow”

Motivering: ”First Yellow” har en ytterst unik färg som bryter av mot de färger vilka vi till vardags ser i våra balkonglådor. Sorten vitaliserar även det stora utbudet av
pelargoner med en ny färg i dess palett. Växten med sin nyans och dess
bladverk speglar och smälter in i den medelhavstrend som råder i våra
uteoaser. Gul är färgen för solsken och uppfattas som uttryckande optimism,
upplysning, glädje, lycka, intellekt, och energi. ”First Yellow” är en relativt ny
sort som lanserades 2009.

SM i fågelholkar
1. Birdie
2. Fågelvägen 1-4
3. Biten

För mer information kontakta Lotta Signeul, pressansvarig, e-post lotta.signeul@stockholmsmassan.se eller telefon08 749 43 79.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom