Prisutdelningar på Skolforum

Varje dag arbetar ett stort antal människor inom skolvärldens olika områden för att deras verksamhet ska utvecklas och bli bättre. På Skolforum som öppnar på måndag, uppmärksammas ett antal personer som gjort något utöver det vanliga i sitt arbete.

Årets Läromedelsförfattarpris är ett nytt pris som delas ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund och belönar läromedel med bra kvalitet och bra pedagogiska och didaktiska egenskaper. Syftet med priset är bland annat att stärka läromedelsförfattares ställning. Som pris får varje författarteam 50 000 kronor. Pristagarna tillkännagavs den 15 oktober och priset delas ut måndagen den 29:e oktober klockan 11.20.

Årets skolbibliotek delas ut av Nationella Skolbiblioteksgruppen. Priset går till en skola som arbetar klokt och kreativt på att utveckla sitt bibliotek. Stor vikt läggs vid skolledningens del i utvecklingsarbetet, skolbibliotekets tillgänglighet avseende elever med särskilda behov, och att det finns en målinriktad och dokumenterad pedagogisk verksamhet. Priset består av ett författarbesök och ett vandringspris i form av en tavla av författaren och illustratören Sven Nordqvist. Priset delas ut måndagen den 29:e oktober klockan 11.10. Nominerade Årets skolbibliotek

Ulla-Britta Bruuns stipendium ska göra det möjligt för förskollärare, eller andra som gör särskilda insatser inom förskoleområdet, att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap. Priset delas ut tisdagen den 30 oktober kl 10.00

Guldäpplet är ett stipendium som varje år delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Finalisterna till Guldäpplet 2012

Guldäpplejuryns Särskilda Pris delas ut till en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier. Vinnare av Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2012 tilldelas Christina Löfving, mer känd som IT-mamman.

Priset delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minnesfond och består av ett stipendium på 25 000 kronor och ett vackert glasäpple med inläggning i äkta guld. Prisutdelningen är på tisdag den 30 oktober kl. 11.00.

För mer information, kontakta:

Eva Hoas, vd för Skolforum, 08-749 43 65, 070-789 43 65, eva.hoas@stockholmsmassan.se
Ida Mlowe, presskoordinator Stockholmsmässan, 08-749 44 13, 070-789 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

Skolforum är Nordens största utbildningsmässa och mötesplats för lärare och skolledare. Bakom Skolforum står Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund. Skolforum arrangeras årligen i samarbete med Stockholmsmässan. 2012 går Skolforum den 29-31 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.