Pyssla, snickra och släpp loss skaparglädjen hos stora och små på Äntligen hemma-mässan

På Äntligen hemma-mässan, som äger rum på Stockholmsmässan mellan 30 mars och 1 april, finns mycket att hitta på och aktivera sig med för hela familjen. Snickra en egen pall i Martin & Björns Prova-på, testa dina hemmafixarkunskaper hos Martin och Björn och bygg ett egentillverkat fordon i Karins mekaniska verkstad.

- På årets Äntligen hemma-mässa har vi satsat lite extra på att ge våra besökare möjligheten att själva snickra, pyssla och fixa. Kom till mässan och släpp loss hela familjens skaparglädje. Hos oss finns aktiviteter för både barn och vuxna, alla besökare har möjligheten att gå härifrån med något de skapat själva, säger Maria Torén, projektledare för Äntligen hemma-mässan.

Knäck kakel och snickra en egen pall med Martin och Björn
En nyhet för i år är Martin & Björns Prova-på, där man kan ställa frågor om programmet och om ditt eget hemmafixande. Här kan du också prova på många olika hemmafixarprojekt. Lär dig att arbeta med gipsskivor och ta chansen att snickra en egen pall, allt under sakkunnig ledning av Martin  och Björn.

- I Martin & Björns Prova-på får besökarna lära sig de saker som många hemmafixare är rädda för. Utöver våra fem arbetsstationer med gips, kakel och pallbygge finns personal från Skogsvårdsstyrelsen på plats för att visa hur man slipar sin egen motorsågskedja. Det kan man spara mycket pengar på, säger Björn Christiernsson.

Snickra och pyssla tillsammans med barnen i Karins mekaniska verkstad
Till Karins mekaniska verkstad är alla barn välkomna tillsammans med en vuxen. Släpp loss din kreativa ådra och ta chansen att pyssla, snickra och skapa tillsammans med barnen. Självklart finns Karin på plats för att inspirera och dela med sig av sina bästa tips.

- I min mekaniska verkstad är alla barn välkomna att komma och bygga fordon av olika slag. Det blir bilar, raketer och vad man vill. Vi borrar, limmar, skruvar, målar och har kul, säger Karin Mannerstål.

Både barn och vuxna kan passa på att botanisera bland Karins Favoriter, en yta där Karin har samlat ihop sina favoriter från Äntligen hemma. Här kan du kolla in ett urval av de prylar som Karin har tillverkat i tv-rutan genom åren och kanske hitta din favorit bland de många alster som Karin skapat i Äntligen hemma.

Öka dina chanser att komma med i tv-programmet
Produktionsbolaget Meter TV, som producerar tv programmet Äntligen hemma, får in drygt 25 000 ansökningar om året från svenskar som vill ha de duktiga tv-profilernas hjälp med sina hemmafixarprojekt. Det kan därför löna sig att tänka till lite extra och lägga ner lite jobb på din ansökan innan du skickar iväg den.
- Gör en kortfattad och tydlig ansökan där du definierar ett konkret problem som du vill ha hjälp med, exempelvis bättre förvaringslösningar i hallen eller en inredning som passar en växande barnfamilj. Fokusera på ett projekt per ansökan och skicka hellre in flera ansökningar än att samla många projekt i ett och samma brev, säger Daniel Röös, producent för Äntligen hemma på Meter TV.
Skicka gärna med skisser och bilder på det rum eller projekt du vill ha hjälp med och passa på att bjuda lite på dig själv. Om det finns en story kring varför du vill ha hjälp kan Äntligen hemmas team spinna vidare på det i programmet.

Presentera ditt hemmaprojekt för redaktionen på mässan
På Äntligen hemma-mässan finns Äntligen hemmas redaktion på plats i Redaktionens monter. Tveka inte att presentera ditt projekt för Daniel och hans kollegor på plats, ta gärna med dig en skriftlig ansökan samt bilder och eventuella skisser.
- Vi följer inga specifika säsonger i fråga om vilken typ av projekt vi väljer, vi strävar efter att få till en bra mix i programmet och varvar olika typer av rum och projekt under årets lopp.  Du behöver därför inte tajma din ansökan till en viss tid på året, skicka istället in den så snart andan faller på, säger Daniel Röös.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.