Rättelse: Gårdagens release var en tidig, felaktig version, här följer den korrekta versionen

Attack mot samhället inleder SKYDD

Nordens största säkerhets- och räddningsmässa SKYDD invigs den 18 september av Johan Pehrson, ledamot i justitieutskottet och folkpartiets rättspolitiske talesman. Därefter leder K-G Bergström en spännande debatt med utgångspunkt från ett realistiskt scenario: En plötslig attack i Stockholm under rusningstid

En vanlig tisdag morgon på ett torg i Stockholm. Klockan är åtta och morgonrusningen är i full gång. Plötsligt ljuder en öronbedövande smäll och torget badar ett starkt vitt sken. Sedan följer några sekunders tystnad innan paniken utbryter. Hundratals personer ligger skadade, utspridda över torget och gatorna och lika många skriker och springer runt i blindo.

Alla involverade myndigheter och organisationer förstår snabbt situationens allvar och dirigerar snabbt alla tillgängliga resurser till torget, där en av stadens största katastrofinsatser någonsin påbörjas. Så går ytterligare ett larm: Endast några kvarter bort har ytterligare en explosion inträffat.

Vad händer när katastrofen är ett faktum? Finns det överhuvudtaget resurser att hantera ett sådant scenario? Hur är samhällets olika aktörer förberedda för att hantera en sådan här situation? Vem gör vad? Hur bra är samverkan mellan berörda myndigheter och privata aktörer? Vem har helhetsansvaret?

Dessa frågor kommer att belysas i en paneldebatt ledd av K-G Bergström. Helena Lindberg, generaldirektör för Myndigheten för Samhällsskydd – och Beredskap, MSB, Thomas Lundin, VD för säkerhetsföretaget G4S och Lennart Gabrielsson, 1:e vice ordförande i SKLs styrelse, Erik Widstrand, biträdande chef för operativa avdelningen, Stockholmspolisen och Johan Pehrson, ledamot i justitieutskottet, deltar i den spännande debatten som inleder SKYDD 2012.

Invigning och debatt äger rum klockan 11 på Stora Scenen på mässgolvet (monter A24:30).

För mer information kontakta:
Magnus Eriksson, projektledare SKYDD, telefon: 08-749 4330,
e-mail: magnus.eriksson@stockholmsmassan.se

Alexandra Kärnlund, pressansvarig, telefon: 0709-699 767,
e-mail: alexandra.karnlund@informedia.se

SKYDD 2012 arrangeras den 18-21 september 2012 på Stockholmsmässan. SKYDD är Nordens största mässa och konferens inom säkerhet, brand och räddning. Läs mer om SKYDD på www.skydd.net.
Nordic Safety Expo, Nordens nya mötesplats för alla verksamma inom personlig skyddsutrustning, arrangeras parallellt med SKYDD 2012, den 18-21 september 2012 på Stockholmsmässan. Läs mer på www.nordicsafetyexpo.se