Segling ökar mest på rekordstor båtmässa

Scandinavian Boat Show, som öppnar den 10 november, blir den största hittills. Antalet båtar är åtta procent fler jämfört med föregående år. Största ökningen, 10 procent, svarar segelbåtarna för men även antalet motorbåtar har ökat. Var femte utställd båt är dessutom en nyhet och har aldrig visats på Scandinavian Boat Show tidigare. Intresset för segling ökar i Sverige. På den åttonde upplagan av Scandinavian Boat Show, som äger rum på Stockholmsmässan, är var tredje båt en segelbåt. Var tredje segelbåt som ställs ut är i sin tur en nyhet och har aldrig tidigare visats på mässan. Extra stor är ökningen i kategorin större segelbåtar, där hela 16 båtar har en längd över 12 meter. Bland segelbåtsnyheterna: Störst är Hallberg Rassy 43 med en längd på 14,99 meter och en bredd på 4,5 meter. Tre andra "stora" nyheter är Solana 45 från Kroatien och Impression 434 från företaget Elan. Arcona 460 som säljs av Boo Marin och premiärseglades i somras, visas nu på Scandinavian Boat Show för första gången. Impression 434 från Elan Grand Soleil 45, Dufour 385, den finska JJ38, Dehler 39SQ, Bavaria 35 Match samt 38 och 43 Cruiser, Hunter 36, Najad 380, Sun Fast 40.3 och X-37 är andra stora nyheter. TES 678 BT är en trailerbar nyhet från Polen. Den har måtten 6,78 x 2,50 meter, kök, toa och 5 kojplatser samt ett djupgående på bara 0,3 meter med centerbordet uppfällt. - Vi har fått förlänga bryggan med segelbåtar långt utöver vad vi hade förra året. Jag är själv seglare och har under de senaste åren sett det ökade antalet segelbåtar på både kappseglingar och semesterseglare. På mässan ser vi nu den trenden tydligt, säger Thomas Sandberg, biträdande projektledare för Scandinavian Boat Show. På mässan visas också omkring 100 motorbåtar. "Största" nyheten är Mega 42 från Litauen som mäter hela 13.10 meter och har världspremiär. En annan stor båt är engelskbyggda Broom Scandinavia som anpassats för skandinaviska förhållanden. Den mäter nästan 13 meter och är 3.96 meter bred. Av det cirka 100-talet motorbåtar är omkring 20 båtar helt nya för mässan. Nimbus visar tre nyheter; Nimbus 340 Commander, 35 Nova och Nimbus 300R. En annan nyhet är Admirare 38, en "sportcruiser" med två kabiner. Chaparral 310 Signature och 265 SSI är två moderna motorbåtar tillverkade i Nashville, USA. Minor kommer med en ny version - 29 Coupe. Classy 21 är en 6.5 meter lång däckad plastsnipa med teakinredning. Kral 700 är en Riva-inspirerad speedbåt, byggd i Turkiet i glasfiber och plast och smyckad med mahogny och rostfritt. Andra nyheter är Cobalt 255, italienska Ran Craft 23.6, Glastron 269, Captiva Caddy 232, Chris Craft 22 och norska Windy 32. En svensk runaboat, Jennifer, kommer från Tore Berntssons båtbyggeri. Över 150 båtar ställs ut tillsammans med båttillbehör, segel och andra marina produkter. Mässan, som är den åttonde i ordningen, bjuder under fem dagar på ett flertal av 2005 års båtnyheter och speglar de nya marina trenderna. Mässan har öppet mellan den 10 och 14 november på Stockholmsmässan i Älvsjö. Tillbehör och utrustning Ingen mässa utan en mängd nya tillbehör och det gäller också för den här mässan. Utrustning ombord för att förtöja, navigera och segla, motorer samt kläder och vackra glas och muggar att ha under semestern är självskrivna produkter på Scandinavian Boat Show 2004. Boat of the Show På mässan avgörs också tävlingen Sailboat of the Show och Motorboat of the Show. En jury med nordiska båtjournalister utser för sjunde gången mässans segelbåt och mässans motorbåt. Torsdagen den 11 november offentliggörs vilka som nominerats. Prisutdelningen äger rum fredagen den 12 november klockan 18.00. Mässans öppettider onsdag 10/11 - fredag 12/11 kl. 11.00-20.00, lördag 13/11 - söndag 14/11 kl. 10.00-18.00 Två publikmässor samtidigt Segel- och motorbåtar hör bra ihop med mat och vin, och allt detta kan man njuta av under den andra helgen i november eftersom även publikmässan Det Goda Köket har öppet samma helg. För mer information: Erik Rådström, projektledare. Tfn: 08-749 41 00, e-post: erik.radstrom@stofair.se Thomas Sandberg, bitr. projektledare, tfn: 08-749 44 94, e-post: thomas.sandberg@stofair.se Mats Hagman, pressansvarig, Tfn: 08-556 973 42, e-post: mats.hagman@informedia.se Mer information, pressreleaser och bilder från båtmässan finns på: www.scandinavianboatshow.com Stockholmsmässan AB står som arrangör för Scandinavian Boat Show i samarbete med Sweboat - Båtbranschens Riksförbund och ledande segelbåtstillverkare. Stockholmsmässans Presstjänst, May-Britt Pella, tel 08-749 43 36, may-britt.pella@stofair.se