Skolforums Skolutvecklingspris till Folkungaskolan gymnasium

Skolforum, Nordens största utbildningsmässa, delade på onsdagen ut årets Skolutvecklingspris till Folkungaskolan gymnasium. Skolan får priset för sitt projekt Stad för framtiden. Sammanlagt 19 bidrag från hela landet konkurrerade om utmärkelsen.

– Det är otroligt kul att vårt projekt vann. Det har varit möjligt tack vare samarbetet med Linköpings universitet och med Linköpings kommun och jag vill ge ett stort tack till dem, säger Jimi Nilsson lärare på Folkungaskolans Gymnasium.

Det vinnande bidraget har utsetts av en jury bestående av representanter från Skolforum, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund. Under Skolforums tre dagar på Stockholmsmässan har besökarna kunnat ta del av samtliga bidrag och prata med de ansvariga lärarna.

– På Skolutvecklingstorget finns väldigt mycket erfarenhet och engagemang. Det är spännande att få följa all fantastisk skolutveckling som försiggår ute på skolorna säger Eva Hoas, vd för Skolforum.

Juryns motivering:
” Det vinnande projektet har en tydlig modell för att ge eleverna goda förutsättningar för fortsatta studier - en modell som länkar ihop gymnasieskola och universitet/högskola. Eleverna arbetar enligt en klart definierad modell som ger dem en koppling mellan teori och praktik samtidigt som arbetet ger träning i att arbeta i projekt. Eleverna får också verklighetsförankrade erfarenheter och kunskaper i demokratiska processer i en kommun, som de tar med sig i sitt fortsatta arbetsliv och privatliv.”

Beskrivning av det vinnande projektet:

Stad för framtiden - Folkungaskolas gymnasium, Linköping
Projektet ”Stad för framtiden” syftar till att förbereda elever för universitetsstudier via ett stadsplaneringsprojekt. I samverkan med forskare vid Linköpings universitet skall eleverna skapa en vetenskaplig poster över en ny stadsdel i Linköping. Syftet är att undersöka hur en snabbt växande stad skall växa inom hållbara utvecklingsgränser; i detta avseende genomförs en studie av stadsobjekt som vuxit ”utanför ramarna” där Barcelona är i fokus.

Inom ramen för projektet kommer eleverna handledas och få undervisning av forskarna vid universitetet och vid den avslutande posterredovisningen kommer de sambedömas med hjälp av ordföranden i teknik- och samhällsbyggnadsnämnden, den person som är ansvarig för översiktsplaneringen av staden, samt översiktsplanerar vid Linköpings kommun. Klassgruppernas förslag skall sedan behandlas som s.k. medborgarförslag om hur Linköpings skall byggas för framtiden.

För mer information, kontakta:
Jimi Nilsson, Folkungaskolan gymnasium, 013-20 77 13, 0736-45 89 72
Eva Hoas, vd för Skolforum, 08-749 43 65, 070-789 43 65, eva.hoas@stockholmsmassan.se
Ida Mlowe, presskoordinator Stockholmsmässan, 08-749 44 13, 070-789 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

Skolforum är Nordens största utbildningsmässa och mötesplats för lärare och skolledare. Bakom Skolforum står Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund. Skolforum arrangeras årligen i samarbete med Stockholmsmässan.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.