Smak för mode på Det Goda Köket

Mode är temat för den tolfte upplagan av Det Goda Köket, Nordens största konsumentmässa för mat, dryck och köksutrustning, som öppnar idag på Stockholmsmässan. Intresset är större än någonsin, utställningsytan har varit fullbokad sedan länge och redan under förmiddagen ringlar köerna sig långa utanför entrén.

Temat för mässan i år är ”mat som mode” eftersom intresset kring mat och dryck ökat och tagit en allt större plats i våra liv. Förra året besöktes mässan av nästan trettiotusen personer och intresset i år är större än någonsin. En av anledningarna

till det stora intresset kan vara att besökarna får smaka på mat, delta i vin-, öl- och whiskeyprovningar. Dessutom erbjuds snabbutbildningar i gastronomi och mycket annat.

Stockholmsmässan har under de senaste åren sett en ökning av intresset för de så kallade livsstilsmässorna.

– I dag kan kunskap om mat och dryck ge högre status än till exempel en lyxbil på garageuppfarten, säger Daniel Fritzdorf, projektledare för Det Goda Köket. Mat är en livsstil fortsätter Daniel.

Även kändisarna hänger på trenden
Två exempel på kända personer som efter att ha lagt sina tidigare karriärer på hyllan valt att ägna sig åt mat och vin är Paolo Roberto och Kajsa Bergqvist. Båda kommer till Det Goda Köket för att laga och prata mat – och bjuda på en och annan överraskning.

Kajsa är utbildad sommelier och hennes intresse för mat och dryck har vuxit fram under resor då hon fått möjlighet att träffa olika vinproducenter och anammat passionen för vin, som hon mötts av världen över.

– I Sydafrikanska Stellenbosch tog det nya intresset ordentlig fart. Jag fick en inblick i vinets förunderliga värld när jag reste runt bland de vackra gårdarna och doftade, smakade och pratade med vinodlarna, säger Kajsa.

Kajsas företag Kajsa Wines ställer ut på mässan och finns på plats under hela helgen.

Landsbygdsministerns vision: Matlandet Sverige
– Vi ska bli bäst i Europa på mat och vi är redan en bra bit på väg, säger Eskil Erlandsson, Landsbygdsminister. Vi kommer att nå denna vision genom ökad livsmedelsproduktion och genom att knyta ihop upplevelser med mat, bland annat genom matturism. Vi kommer under pågående mandatperiod att lägga stor vikt vid att förändra det regelkrångel som finns idag kring livsmedelsproduktion för att skapa fler jobb och sysselsättning på landsbygden, fortsätter Eskil Erlandsson,

Skolmat blir kunskap
Under presskonferensen donerade kockarna i Kockarnas Krog sin ersättning på 20 000 kr till FN-förbundets kampanj Skolmat blir kunskap. Pengarna räcker till 10 000 luncher. För bara två kronor kan du alltså bjuda ett barn på en skolmåltid och därför går två kronor per rätt under Kockarnas Krog till samma kampanj. Gratis mat lockar hungriga barn till skolan och utbildning är en väg ut ur fattigdom. Om du bjuder ett barn på skolmat förbättrar du för en hel familj och i förlängningen för ett helt samhälle. Kampanjen stödjer barn i Afghanistan, DR Kongo, Etiopien, Kambodja och Nicaragua.

Öppettider:
Fredag 12 november kl. 10.00-20.00
Lördag 13 november kl. 09.00-18.00
Söndag 14 november kl. 10.00-18.00

Det Goda Köket går parallellt med Scandinavian Boat Show och Allt för Hälsan. Det finns möjlighet att lösa en kombibiljett som ger tillträde till samtliga tre mässor.

För mer information:
Daniel Fritzdorf, projektledare för Det Goda Köket, telefon: 070-789 41 96, e-post: daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se

För högupplösta bilder och övriga pressfrågor:
Patrik Fjelkegård, telefon: 0707-514 136, e-post: patrik.fjelkegard@informedia.se

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.