Stark avslutning på välbesökt produktionsmässa

Överraskande positivt, mer publik än väntat och oväntat många affärer. Det är några av intrycken från utställarna på årets stora nordiska produktions- och automationsmässa, Tekniska Mässan i Stockholm, som stängde i fredags. Drygt 22 000 besökare gästade mer än 300 utställande företag och ett stort antal seminariepass under veckan.

– Det har varit fullt tryck hela tiden och vi kommer att ha med oss flera välfyllda prospektpärmar och orderböcker hem från mässan, berättar Henrik Fransson, försäljningschef på Maskin AB Fransson. Besökarna har varit både många och intresserade.

Maskin AB Fransson är ett av många utställande företag från branschföreningen SVMF som organiserar en stor del av de svenska leverantörerna av verktygsmaskiner.
– Vi har haft i stort sett alla leverantörer på plats under veckan, konstaterar Björn Lindforss, projektledare för Tekniska Mässan. Den gångna veckan har varit en styrkeuppvisning från branschen och från svensk tillverkande industri. Tekniska Mässan 2010 har prickat in konjunkturuppgången rätt när det gäller investeringar i ny produktionsutrustning.

Det är en uppfattning som delas av utställarna.
– Det är viktigt att branschen nu visar upp sig ordentligt och Tekniska Mässan har legat helt rätt i tiden med tanke på att investeringarna skjutit fart ordentligt den senaste månaden, säger Urban Bülow, vd för Stenbergs, och också medlem i SVMF.

Verktygsmaskiner och verktyg är tillsammans med robotar och automationsutrustning några av Tekniska Mässans viktigaste områden. Även robotleverantörerna har haft en framgångsrik vecka på Stockholmsmässan.
– Vi är glatt överraskade och tar med oss mängder av leads och order hem från mässan, berättar Mikael Svensson, försäljningschef från ABB Robotics. Den här veckan har varit väldigt positiv.

Totalt hade Tekniska Mässan 22 057 besökare under fyra dagar. Under mässveckan delades ett flertal priser och utmärkelser ut. Tre stora internationella konferenser genomfördes inom områdena robot/automation, svets och elektronik/embedded technology. Dessutom arrangerades flera kortare så kallade expertseminarier inom områdena maskinbearbetning, verktyg, provning & mätteknik, effektiv produktion, energieffektivisering och logistik. Tekniska Mässan gästades också av ett stort antal gymnasieungdomar inom ramen för Tekniska Mässans ungdomsprogram där några också deltog i den ungdomstävling som mässan arrangerade i samarbete med SVMF och KTH.
– Det har varit en fantastisk vecka, summerar Björn Lindforss. Årets Tekniska Mässa är den starkaste och mest positiva på många år. Om Tekniska Mässan 2010 är en indikator på konjunkturen ser framtiden mycket spännande ut för svensk produktion. Det ger mersmak inför Tekniska Mässan 2011 som vi redan börjat arbeta med.

Ytterligare information lämnas av:
Björn Lindforss, projektledare Tekniska Mässan
bjorn.lindforss@stockholmsmassan.se

Roger Blomqvist, pressansvarig Tekniska Mässan
roger.blomqvist@informedia.se

Tekniska Mässan på Internet: www.tekniskamassan.se

Fakta om Tekniska Mässan:
Tekniska Mässan är Norra Europas ledande fackmässa för den tillverkande industrin med inriktning på produktutveckling, automation, produktion, logistik och produktivitet. Mässan hålls årligen i oktober under fyra dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö och är den mest välbesökta inom sitt område.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.