Stockholmsmässan minskar på administrationen – satsar mer på försäljning och affärsutveckling

Nordens största mäss- och kongressanläggning Stockholmsmässan gör en nysatsning för att bli än mer offensiva inom försäljning, produkt- och affärsutveckling. I dag har företaget också varslat 24 personer om uppsägning. – Vi behöver effektivisera verksamheten för att kunna ge kunderna en fortsatt bra service och vara konkurrenskraftiga framöver, säger vd Patric Sjöberg.

Stockholmsmässan, som ägs gemensamt av Stockholms stad och Stockholms Handelskammare, är ledande på den nordiska marknaden både som mässarrangör och som anläggning för kongresser, konferenser och företagsevent. Fram tills nu har företaget haft olika försäljningsorganisationer för dessa båda verksamheter, liksom för försäljning av eventservicetjänster. Nu samlar man styrkorna i en gemensam säljavdelning, vilket innebär stora samordningsfördelar och att kunderna får enklare kontaktvägar när de kan beställa såväl monteryta som lokaler och kringtjänster från en och samma person.

Men omorganisationen är inte den enda förändringen på Stockholmsmässan denna höst. I dag 8 oktober har företaget lagt ett varsel om uppsägning av 24 personer.

– Många av Stockholmsmässans kunder har det kämpigt just nu och därmed påverkas även vi av det ekonomiska läget i Sverige. Vi behöver ligga i framkant när det gäller att vidareutveckla vårt befintliga erbjudande och ta fram nya produkter, men samtidigt måste vi se över våra kostnader och hitta effektivare sätt att jobba på. Och tyvärr innebär det att ett antal personer blir övertaliga, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Precis vilka tjänster som försvinner är ännu inte klart, men det handlar framför allt om tjänster inom administration och supportfunktioner.

– Det är i affärsverksamheten vi får våra intäkter och det är där vi måste fokusera nu. Sådana här processer är naturligtvis aldrig roliga, men ibland måste man ta tuffa beslut i dag för att skapa kraft i bolaget för framtiden. Vi kommer självklart att göra vårt absolut bästa för att stötta dem som berörs, och det känns som en stor styrka att vi har en konstruktiv och bra dialog med Unionen i den här processen, avslutar Patric Sjöberg.

För mer information kontakta:
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 070 – 789 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, 070 – 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.