Stockholmsmässan skapar ny arena för samhällsbyggnadsfrågor i Almedalen

Samhällsbyggnadsfrågor har länge varit ett av Stockholmsmässans viktigaste profilområden, framför allt genom de stora byggmässorna. Nu tar man steget ut från mässanläggningen och etablerar en ny mötesplats för samhällsbyggnadsaktörer under Almedalsveckan i Visby 29 juni – 6 juli.

Sedan många år arrangerar Stockholmsmässan Nordbygg, Nordens största mässa för utställare inom bygg-, VVS- och fastighetsbranschen. Från att i början ha varit en renodlad produktutställning har mässans perspektiv successivt breddats, och i dag fungerar Nordbygg som en mötesplats för många olika slags aktörer inom bygg- och samhällsbyggnadsfrågor. Här kan man möta utställare och besökare från både näringslivet, forskarsamhället och politiken.

För att ytterligare lyfta fram byggfrågorna i samhällsdebatten kommer Stockholmsmässan nu att skapa en ny slags mötesplats – och denna gång inte i mässanläggningen i Älvsjö utan tjugo mil längre söderut i Visby.

– Vår roll som arrangör är ju att vara en samlande kraft och skapa möten mellan dem som är engagerade i en viss bransch. I vanliga fall gör vi det via våra mässor, och nu tar vi konceptet ett steg vidare och etablerar en ny arena för samhällsbyggnadsfrågor. Genom att förlägga den till Almedalen vill vi lyfta fram en bransch som sysselsätter cirka en halv miljon personer med en årlig omsättning på ungefär 1 000 miljarder kronor, säger projektchefen Peter Söderberg.

Rent praktiskt kommer den nya ”Samhällsbyggararenan i Almedalen” att ha formen av ett tält centralt placerat på Hamnplan, där organisationer och företag inom samhällsbyggnadssektorn kan hyra in sig för att hålla seminarier under hela veckan.

– På det här sättet skapar vi en samlad mötesplats för samhällsbyggnadssektorn, samtidigt som det ger fler organisationer en enkel möjlighet att vara närvarande utan omfattande ekonomiska åtaganden, säger Peter Söderberg.

För mer information kontakta:
Peter Söderberg, projektchef, peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 070 – 789 43 93
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, helena.nilsson@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 19.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.