Stockholmsmässan välkomnar 17 000 diabetesforskare

Stockholmsmässan välkomnar 17 000 diabetesforskare

Denna vecka samlas tusentals diabetesforskare i Stockholm för att diskutera de senaste landvinningarna inom området. För Stockholmsmässan är det en fjäder i hatten att återigen stå värd för en av världens största medicinska kongresser.

17 000 delegater, 1 200 posterpresentationer, 100 föredrag och 75 utställande företag. När EASD, den europeiska organisationen för diabetesforskning, öppnar sin 51:a kongress så ligger det flera års planering bakom. Med 360 miljoner drabbade världen över är diabetes en av dagens stora folksjukdomar, och det vetenskapliga programmet spänner över ett brett fält från genetik och epidemiologi till kliniska studier, omhändertagande och biverkningar.

Även på Stockholmsmässan har planeringen pågått länge. Den första förfrågan kom för fem år sedan, och för drygt två år sedan togs beslutet att 2015 års upplaga av diabeteskongressen skulle gå just här. Därefter har ett stort projektteam förberett allt in i minsta detalj. Detta är tredje gången som EASD håller sin årliga kongress i Stockholm. Senast gången var 2010, och efter att därefter ha besökt Lissabon, Berlin, Barcelona och Wien så återvänder man nu till ”the capital of Scandinavia”.

– Det är ett gott betyg både till Stockholm som destination och till Stockholmsmässan som mötesanläggning att EASD väljer att komma tillbaka hit så pass snart. Det är inte många städer som kan erbjuda mötesrum och hotell för 18 000 personer samtidigt, men vi klarar det och vi vet att organisatörerna var väldigt nöjda förra gången. Säkert spelar det också in att Sverige är bland de ledande nationerna när det gäller diabetesforskning, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Många känner antagligen till Stockholmsmässan framför allt tack vare alla de mässor som hålls här varje år, men konferenser och möten är också en stor del av verksamheten.

– De flesta möten som hålls hos oss är naturligtvis betydligt mindre än en sådan här jättekongress, men många arrangörer tittar extra noga på vilka anläggningar de stora medicinska organisationerna väljer, eftersom man vet att de är professionella organisatörer med extremt höga krav, säger Patric Sjöberg.

För mer information kontakta

Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, 070 – 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se

Patric Sjöberg, vd, 070 – 789 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se