Stort intresse för Mitt Kök – Nordens största mat- och dryckesmässa

Stort intresse för Mitt Kök – Nordens största mat- och dryckesmässa

Torsdagen den 30 oktober öppnar Mitt Kök på Svenska Mässan i Göteborg och 6 november är det dags för öppning av Mitt Kök på Stockholmsmässan i Stockholm. Under fyra fullspäckade dagar kan alla som gillar mat, dryck, restauranger och kokkonst få sin upptäckarglädje och hunger stillad.

De senaste åren har vi sett en uppåtgående trend där intresset för matlagning, vinkunskap och restauranger bara blir större. Fler och fler restauranger öppnar, och antalet matlagningsprogram ökar i teverutan. Svenskarna äter ute som aldrig förr, samtidigt som medvetenheten om vad vi stoppar i oss ökar.

Programmet på Mitt kök bjuder på scenframträdanden, vinprovningar, matprofiler, provsmakningar och utställande företag i en salig blandning. Dessutom får besökaren möjlighet att träffa stjärnkockar, vinproducenter och andra kända profiler i verkliga livet.

Mitt Kök-mässan blir allt mer populär och i år väntas upp mot 30 000 besökare till Mitt Kök på Svenska Mässan i Göteborg respektive 40 000 till Mitt Kök på Stockholmsmässan i Stockholm. I år samarbetar Mitt Kök-mässorna med restaurang Sjömagasinet där man kan träffa stjärnkockarna som står bakom restaurangen, Gustav Trägårdh och Ulf Wagner.

I Matlabbet, som ligger mitt i mässområdet, erbjuds besökarna att laga mat tillsammans med kockarna på Sjömagasinet, men även med andra kända profiler.

Under Mitt Kök Stockholm kommer Sjömagasinet att bygga upp en egen restaurang där specialiteterna serveras, bland annat Wagners hummersallad.

Ett av de mest populära inslagen på Mitt Kök i Stockholm är Kockarnas Krog, ett evenemang som arrangeras för sjunde året i rad. Sju av Sveriges främsta kockar visar upp sina talanger och specialkomponerar en rätt var till Kockarnas Krog. Dessutom utlovas scenframträdanden där profilerna delar med sig av sina kunskaper.

Nytt på årets Mitt Kök är att den som vill slippa välja själv i myllret av aktiviteter kan köpa olika färdigkomponerade upplevelsepaket. Detta för att besökaren ska få ut bästa möjliga mat- och dryckesupplevelse under besöket på mässan. De olika paketen inkluderar bland annat blindprovning av viner i Folkets Favorit där du har chans att påverka vinutbudet i Sverige, matlagningskurser i Matlabbet, champagnelunch med vinskribenterna Håkan Larsson och Bengt-Göran Kronstam samt Speedtasting - snabba möten med vinvärldens kändisar. Paketen inkluderar även entrébiljetter, vinprovarglas, energimassage (Stockholm) och tidningen Allt om Mat.

För att få en garanterad plats, rekommenderas onlineköp av biljetter. Dessutom blir det billigare och man slipper köa.

För mer information kontakta:

Daniel Fritzdorf, projektledare, 08 – 749 41 96, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se

Elin Sahlin, presskoordinator, 08 – 749 41 46, elin.sahlin@stockholmsmassan.se

Mitt Kök Stockholm pågår mellan 6-9 november på Stockholmsmässan. Samtidigt med Mitt Kök går även mässan Allt för Hälsan. Mitt Kök Göteborg pågår 30 oktober-2 november på Svenska Mässan i Göteborg och går parallellt med Hem & Villa Göteborg. Mitt kök arrangeras av Stockholmsmässan tillsammans med TV4 samt mattidningen Allt om Mat och erbjuder besökarna provsmakningar, nya köksredskap, kokböcker, mattidningar samt ett gediget scenprogram.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.