Utländsk kompetens livsviktig för kollektivtrafiken

Utländsk kompetens livsviktig för kollektivtrafiken

Det är inte en överdrift att säga att utan invandrare stannar Sverige och ett tydligt exempel är buss- och taxiföretagen som är beroende av den kompetensförsörjning som utrikes födda bidrar med. Över 45 procent av alla som förvärvsarbetar inom taxinäringen är inte födda i Sverige. På ett av seminarierna på Persontrafik 2014 på Stockholmsmässan kommer ny statistik från buss- och taxibranschen att presenteras.

Drygt 45 procent av alla förvärvsarbetande inom taxi och 55 procent av alla egenföretagare i taxibranschen är födda utomlands. I storstädsregionerna skulle inte lokaltrafiken fungera utan utrikes födda förare. Av alla bussförare i Sverige är 36 procent invandrare. I Stockholm och Göteborg är andelen ännu högre, 44 procent, och allra högst är den i Malmö där den är 53 procent. Av de som är anställda inom hotell- och restaurangbranschen är siffran 35 procent. Det visar SCB-statistik och en rapport som Handelns Utredningsinstitut, HUI, gjort för Svenska Taxiförbundets räkning. Procentsatsen är alltså högre än i hotell- och restaurangbranschen som ofta lyfts fram som en viktig inkörsport för utrikes födda.

På seminariet ”Utan invandrare stannar kollektivtrafiken” på Persontrafik 2014 presenterar Farbod Rezania, ansvarig för integrations- och mångfaldsfrågor på Svenskt Näringsliv, och Elin Gabrielsson, HUI Research, ny statistik om invandrarnas andel av kategorin yrkesförare inom buss och taxi.

Persontrafik 2014 som arrangeras den 28-30 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö är en fackmässa för alla som är verksamma inom kollektivtrafiken. 170 utställare presenterar senaste nytt bland fordon, trafikinformation, biljettsystem, hållplatsmiljöer, IT och tillbehör tillsammans med nya koncept för service och underhåll och mycket annat. Det handlar om teknikutvecklingen och framtidslösningar. Alla trafikslagen är samlade - buss, spårburen trafik och taxi. Alla med ett gemensamt mål - att underlätta och utveckla det kollektiva resandet med resenärens behov i fokus.

För mer information besök www.persontrafik.se

För mer information kontakta:
Dan Ågren, Projektchef, dan.agren@stockholmsmassan.se, 070-880 80 06
Catarina Oscarsson, Pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 070-789 43 66

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.