Utveckling genom samarbete på vård.xpo 05

Arbetet inför vård.xpo 05 går i samarbetets tecken. Vårdförbundet och Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter söker tillsammans skapa en bredare grund för möten och diskussion som skall leda till ett ökat teamarbete. At-Forum arrangeras därför i samband med vård.xpo och Vårdstämman på Stockholmsmässan i april 2005. FSA, Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter, kommer att genomföra Arbetsterapiforum 2005 i anslutning till vård.xpo 05. At-FORUM är för Sveriges arbetsterapeuter den största och mest besökta mötesplatsen för diskussion kring, och presentation av, nya rön och utvecklingar inom arbetsterapi. - Fördelar med att At-FORUM arrangeras i samband med Vårdstämman och vård.xpo 05 finns självklart för alla inblandade. För arbetsterapeuterna innebär det framförallt en chans att ta kontakt med grupper inom vården som de normalt inte får kontakt med. Flera olika yrkesgrupper träffas och med fler utställare kan en bredare kundbas skapas, säger Inga-Britt Lindström, ordförande FSA. Från Vårdförbundets sida ser man samarbetet med Arbetsterapeuterna som mycket viktigt då det kan bidra till ett stärkt teamarbete så att vården kan utgå från den enskilde patientens behov. - Medarbetarnas kompetensutveckling bidrar till att förändra och förbättra vården. På Vårdstämman och vård.xpo 05 möts man över gränserna. Olika yrkesgrupper träffas, utvecklas och lär mer. Det känns naturligt och viktigt att sjuksköterskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor, barnmorskor och arbetsterapeuter under dessa dagar gemensamt tar steg för att förbättra och utveckla folkhälsa, patientsäkerhet och ledarskap, säger Vårdförbundets ordförande Eva Fernvall. Precis som tidigare är arrangemanget ett samarbete med Vårdförbundet, som genomför Vårdstämman, och Stockholmsmässan, som arrangerar vård.xpo. På Vårdstämman 05 kommer färre men fördjupade seminarier att genomföras på temat "Vården i rörelse". För ytterligare information kontakta Susann Carlsson, projektledare, tel 08-749 41 44, susann.carlsson@stofair.se May-Britt Pella, pressansvarig, tel 08-749 43 36, may-britt.pella@stofair.se