Vertical Run och Ola Skinnarmo på Vildmarksmässan

Vertical Run och Ola Skinnarmo på Vildmarksmässan

Gör en Vertical Run och spring nerför en 73 meter hög hotellfasad, häng i isyxa eller lyssna på äventyrarna Ola Skinnarmo och Fredrik Sträng. På Vildmarksmässan som går av stapeln på Stockholmsmässan 7-10 mars i Älvsjö erbjuds besökarna ett smörgåsbord av prova på-aktiviteter, föreläsningar och det senaste inom friluftsliv, resor & turism, actionsport, sportfiske och naturfoto.

Några höjdpunkter:

Föreläsningar
Under mässan erbjuds över 140 kostnadsfria föreläsningar på tre scener. Besökarna får bland annat möta äventyrarna Ola Skinnarmo och Fredrik Sträng, lyssna på föredrag om resor till Galapagosöarna, Europas bästa vandringar, fjällfiske och om att vandra på historiska leder och mycket mer. Se separat program http://www.vildmarksmassan.se/for-besokare/aktiviteter

Smygpremiär av dokumentärserien "Ed Stafford: Naked and Marooned"
På Vildmarksmässan lanserar Discovery Channel den nya dokumentärserien "Ed Stafford: Naked and Marooned", som har premiär på Discovery Channel söndagen den 10 mars. I deras monter anordnas flera tävlingar bland annat, sågtävling, gissa vikten på fisken och barnaktiviteter.

Vertical Run – spring nerför en 73 m hög hotellfasad
Söker besökarna en skön kick som ger glädje och upprymdhet eller letar efter utmaningen att hitta sitt inre mod? Under Vildmarksmässan erbjuder Rica Talk Hotel i samarbete med Curieux AB, möjligheten till ett Vertical Run längs hotellfasaden. OBS! Endast på lördagen.

Timber Sports - timmersport
STHIL Timber sports är stor utomlands men är ännu i sin linda i Norden. Sporten går ut på att med motorsåg och yxa hugga och kapa timmer med precision, snabbhet och styrka. Timmersport lockar allt fler utövare och Älvdalens Utbildningscentrum har lagt sporten som schemalagd skolaktivitet. På mässan kommer delar av landslaget att visa upp timmersporten. Dessutom kommer besökarna att få prova på att såga med de stora sågarna bland annat en så kallad Single Buck, en handsåg på cirka 2 meters längd.

Klättervägg
En av de mest populära aktiviteterna på mässan är att klättra på den sju meter höga klätterväggen. På samma ställe kan besökarna också hänga i en isyxa.

Blåsrör och Pilbågar
I Skog & Ungdoms monter kan besökarna testa att blåsa blåsrör, skjuta pilbåge, eller laserskytte. De kommer även att ha fiskdamm för de mindre.

Bestig en glaciär
På mässan får besökarna möjlighet att klättra på ett halvt ton urtidsis, som är en kalvad del av Sveriges största glaciär, Salajekna. På plats finns också Världsarvet Laponia och regeringens Arktiska råd för att uppmärksamma klimatfrågor.

Årets Äventyrare
Utmärkelsen Årets Äventyrare delas ut lördagen den 9 mars kl.12.00 på Äventyrscenen. Priset har delats ut vid varje Vildmarksmässa sedan 2005 och är den mest prestigefyllda utmärkelsen i den svenska äventyrsvärlden idag. Bland tidigare vinnare återfinns bland andra Fredrik Sträng, Renata Chlumska och Ola Skinnarmo.

Scandinavian Outdoor Games
Mitt inne på Vildmarksmässan byggs en stor outdoor-arena upp, innehållande en mtb north shore trail, en slackline-arena och en parkour-arena. Besökarna får prova på alla aktiviteter och det finns instruktörer på plats. Det blir också uppvisningar och minitävlingar löpande under mässan.

Vildmarksmässan är öppen torsdag 12-20, fredag 12-20 och lördag-söndag 10-18. Parallellt pågår även Nordens största båtmässa Allt för sjön (2-10 mars).

För mer information kontakta:
Lena Bergman, projektledare, Vildmarksmässan, lena.bergman@stockholmsmassan.se, 072-250 90 44
Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 13

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.