Vinnarna av Materialmedaljen, Glaspriset, Nya ögon på glas och Stora inneklimatpriset utsedda

Nu har vinnarna av Materialmedaljen, Glaspriset Nya ögon på glas och Stora inneklimatpriset utsetts.  Priserna delades ut under en festlig ceremoni igår eftermiddag på Nordbygg 2014, Stockholmsmässan i Älvsjö.

Under Nordbygg passar samhällsbyggnadssektorn på att uppmärksamma innovationer och andra goda exempel från olika delar av branschen. Det sker bland annat genom att flera priser och utmärkelser delas ut. Torsdagens prisceremoni gav priser för ekologiskt alternativ till tryckimpregnerat virke, nyskapande och estetiska lösningar gällande glas samt kunskapsspridning om inneklimat och hälsa.

Materialmedaljen till OrganoWood
OrganoWood AB fick Nordbyggs guldmedalj för årets hetaste materialnyhet 2014. Företaget fick priset för sina träprodukter med modifierade biofibrer.

Bakom priset står Nordbygg, tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. De tio hetaste nyheterna från hela året 2013 valdes ut i vintras. Det har sedan varit möjligt att rösta på sin favorit bland bidragen via arrangörernas hemsidor. ”Folkets röst” har utgjort en del i underlaget för att kora vinnaren. Den slutgiltiga makten har dock juryn haft.
– Vi tycker att Guldmedaljen fyller en viktig uppgift – den pekar på den stora innovationsgraden i vår bransch och kan tjäna som inspiration för andra att satsa mer på nya lösningar och produkter, menar Peter Söderberg, projektledare för Nordbygg.
Han berättar att utmärkelsen kan betyda mycket för marknadsföring och försäljning för vinnaren. Ett sådant exempel är 3M Sverige AB som vann medaljen förra året. Där bidrog utmärkelsen till internationella framgångar.
Årets pris, det femte i ordningen, togs emot av Mårten Hellberg, vd och medgrundare i OrganoWood:
– Professorerna som utvecklat vår produkt har arbetat efter en vision om hur grön kemi kan bidra till att skapa funktionella material.
– Det tog oss fem år att få fram produkten. För två år sedan kunde vi äntligen lansera den och nu ser vi en enorm ökning i efterfrågan också. Vi har redan nu i april passerat förra årets försäljning, berättade Mårten när han tog emot priset.
OrganoWood finns på Nordbygg i monter C14:62.

Organiskt formad innergård fick Glaspriset 2014
Vinnaren av Glaspriset blev Kvarteret Provisorn i Stockholm.
Ur juryns motivering: ”Ett tydligt och enkelt koncept som till fullo har utnyttjat glasets möjlighet och med relativt enkla medel lyckats utveckla en konventionell fastighet och ge den betydande mervärden”.

Bakom tävlingen står Glasbranschföreningen som varje år utser det bästa glasbyggnadsprojektet i Sverige med svenska glas- och metallentreprenörer.

– Det har varit ett fantastiskt projekt att få vara med i, med en mycket duktig arkitekt och professionell beställare. Arbetar man med en glasentreprenör som gillar att skapa saker utöver det vanliga kan man få Glaspriset som slutprodukt, sade Jan Lindholm, vd för Fasadglas, som tog emot priset.

Bärande möte vinnande förslaget i Nya ögon på glas
Arkitekturstudenterna Pauline Algeröd och Daniel Karlsson från Chalmers Tekniska Högskola tog emot sitt förstapris i arkitekttävlingen Nya ögon på glas. De vann för sitt glaskafé Bärande möte, som står uppbyggt i Stockholmsmässans entréhall.
Motiveringen löd: ”Ett exempel på när en tydlig idé lyfter fram och gestaltar glasets okända egenskaper med en sinnesrik dramaturgi”.

– Vi ville titta på hur man kunde ifrågasätta vad som är karaktäristiskt för glas och ville visa på glasets möjligheter att ta trycklaster. Betongen fick vila medan glaset var konstruktivt, berättade Daniel Karlsson, när han tog emot priset.

– Vi tyckte att tävlingsformen var intressant eftersom vi fick lära oss mer om materialet. En fri tävling med definierad form, sade Pauline Algeröd.
Priset delade ut av Per Sjöhult, Glasbranschföreningen. De står bakom priset tillsammans med Svensk planglasförening.
Efter Nordbygg ska Bärande möte enligt plan återanvändas som vindskydd.

Inneklimatpriset för ökade kunskaper

Föreningen SWESIAQ tog hem 2013 års Stora Inneklimatpris som delades ut av statssekreterare Anders Flanking (C).

SWESIAQs målsättning är att öka kunskaperna om inomhusmiljö och hälsa genom samarbete mellan forskare och praktiker inom t.ex. medicin, kemi, mikrobiologi, teknik, byggnadsförvaltning. De får utmärkelsen för SWESIAQ-modellen som är en beskrivning för hur en bra innemiljöutredning skall bedrivas, med motiveringen:

Priset ges för SWESIAQs systematiska metod för hantering av innemiljöproblem och för organisationens värdefulla bidrag till spridning av kunskap om inomhusmiljö och hälsa.

Anders Lundin, ordförande i SWESIAQ, tog emot priset:
– Det här var ju jättekul! Det finns många olika åsikter om det här med sjuka hus och vad det beror på. Och vi vill att man ska jobba mer systematiskt och på nationell nivå med dessa frågor. Vi önskar att det inrättas ett kompetenscentrum för innemiljö, så att all kunskap som finns kan samlas. På så sätt slipper vi spekulationer om pass farligt mögel är eller synpunkter om att reaktioner på mögel skulle vara psykiskt.

Stora Inneklimatpriset delas ut till företag eller organisation inom inneklimat, energi och vvs, som utvecklat en betydelsefull produkt, tjänst eller metodik med goda möjligheter att komma till praktisk nytta. Stora Inneklimatpriset instiftades 2001 av Slussen Building Services i samarbete med Energi- och miljötekniska föreningen, Svensk Ventilation och Svenska Kyltekniska föreningen.

Förutom vinnaren var också Swegon AB, Lindab AB och Kabona AB nominerade till Stora Inneklimatpriset 2013.

Mer information:
Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg på Stockholmsmässan, tel 08-749 43 93 eller peter.soderberg@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.