Vinnarna av Sveriges största uppfinnarpris utsedda på Stockholmsmässan

Vinnarna av Sveriges största uppfinnarpris utsedda på Stockholmsmässan

Årets vinnare av Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA Utvecklingspris, är innovatören Tongyun Shen från Skåne län. Priset delades ut på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Hon har utvecklat en metod för hållbar livsmedelsproduktion med förbättrade fröer och fick ta emot årets SKAPA-pris på 500 000 kr från prisutdelaren Håkan Lans under Innovationsgalan som arrangerades av Stiftelsen SKAPA i Victoriahallen på Stockholmsmässan den 10 november.

– Årets pristagare visar på stor innovationsanda. Förbättrade fröer ger stora samhällsvinster eftersom man löser problemen med kort odlingssäsong och dålig grobarhet. Principen är att med vatten, luft och värme påverka fröerna så att de gror snabbare och jämnare. De behandlade fröerna får dessutom längre hållbarhet säger Minoo Akhtarzand ordförande för Stiftelsen SKAPA. Hon är landshövding i Västmanlands län och djupt engagerad i innovationsfrågor.

– Ett bra klimat för uppfinnare är viktigt för Sveriges framtid och SKAPA Utvecklingspris delas ut för att stödja uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden, fortsätter Minoo Akhtarzand.

Vidare utdelades fem hedersomnämnanden och 10 000 var till:

• Samson Afewerki och Armando Córdova från Västernorrlands län för ”Organofuel - Förädling av lignin”
  • Christian Olsson, Mattias Grahn, Yijun Shi och Roland Larsson från Norrbottens län för ”Sustainalube- En helt ny typ av oljefritt, miljövänligt smörjmedel”
  • Torbjörn Lundh från Västra Götalands län för ”Optixdrive - Variabel växellåda för fartyg med axelgenerator”
  • Qiu-Hong Hu från Västra Götaland för ”Kall katod mikrofokus röntgenrör”
  • Petter Sivlér och Mårten Skog från Östergötland för ”Epiprotect - Biopolymer för avancerad sårvård”

Vinnarna i SKAPA Utvecklingspris har tagits fram bland länsvinnarna som efter en uttagningsprocess i alla län förklarats som länsvinnare. En prisutdelning har skett i varje län.

Almi Företagspartner har spelat en stor roll i arbetet med att utse länsvinnare.

Stiftelsen SKAPA delade också ut ett innovationspris till personer födda 1986-1997, ”SKAPA Framtidens Innovatör”.

Första pris, på 75 000 kr, delades ut till Philip Olsson från Hallands län för hans anordning för att öva och spela in sång utan att störa grannar.

Andra priset, på 50 000 kr, gick till Joakim Green från Jönköpings län för hans offerter online - Proposales. En plattform och ett distributionssätt där offerter presenteras som en interaktiv websida för att sälja på ett effektivt och flexibelt sätt

Ett tredje pris på 25 000 kr delades ut till Frida McCabe och Linn Wrangmark från Skåne län för deras armband som på ett enkelt sätt fixerar intravenösa slangar vid dialysbehandling.

Syftet med utmärkelsen ”SKAPA Framtidens Innovatör” är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer. Utmärkelsen är en satsning av VINNOVA.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

JURYNS MOTIVERINGAR

Om utnämningen av Tongyun Shen från Skåne, vinnare av SKAPA Utvecklingspris
500 000 kr:

Jordens ökande befolkning i kombination med miljöförstöring ställer allt högre krav på hållbar avkastning från den odlingsbara jorden. Tongyun Shens uppfinning, som innebär en ny metod att förbehandla fröer innan utplantering, bidrar till ökad tillgång till mat och minskad användning av bekämpningsmedel.

Metoden går ut på att med vatten, luft och värme påverka fröerna så att de gror snabbare och jämnare. De behandlade fröerna får dessutom längre hållbarhet. Behandlingen är miljövänlig och metoden ger förutsättningar för en ökad lokal livsmedelsproduktion genom högre grobarhet, kortare tillväxtperiod och ökad skörd. Den kommersiella potentialen är mycket stor då den fungerar på många typer av fröer.

***

Om utnämningen av Philip Olsson från Hallands län, vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör 75 000 kr:

Det svenska musikundret är en tillväxtbransch. Idag är det mycket populärt för instrumentalister att skapa sig en egen hemmastudio och med enkla medel göra väldigt bra inspelningar i hemmet utan att störa grannar. För sångare är situationen en annan då de inte kan sjunga ”tyst” och hemmiljön sällan är akustiskt optimal vilket resulterar i störljud i inspelningen, oönskade rumseffekter och inte sällan även klagande grannar. Med hjälp av Philip Olssons uppfinning kommer även sångtalanger att få större möjligheter att utvecklas i hemmiljön.

Den lösning som Philip Olsson skapat innebär att sångaren placerar sitt huvud, och om så önskas även en inspelningsmikrofon, inuti en akustikbehandlad låda, vars konstruktion är anpassad för att dels dämpa störljud utifrån dels erbjuda en god intern akustisk miljö för övning och inspelning av sång. På detta vis kan sång praktiseras i hemmiljö utan tidigare negativa effekter.

Produkten finns sedan 2015 på marknaden, säljs av stora aktörer i branschen, samt är skyddad med patent-, varumärke- och designskydd.

***

Om utnämningen av Joakim Green från Jönköpings län, vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör 50 000 kr:

Ett mer digitaliserat samhälle ökar tillgänglighet och effektiviteten i vardagen för individer och verksamheter. Joakim Greens skapade verktyg är byggt på digitalisering för att förenkla, tillgängliggöra och effektivisera hanteringen av en av de mest grundläggande uppgifterna i ett företag – att skriva offerter.

Genom säljautomatisering och en interaktiv digital lösning kan säljaren i anslutning till ett möte med kunden på ett snabbt och enkelt sätt skicka en offert med hjälp av strukturerade data och ett produktbibliotek. Offerten skickas online via en säker länk och layouten anpassar sig till mottagarens plattform. Verktyget gör det möjligt för flera personer i säljorganisationen att snabbt följa upp offertens status och ha en dialog med kunden.

Proposales skapar tydliga offerter som bidrar till att öka takten i säljprocessen och att ge god service till kunden.

***

Om utnämningen av Frida McCabe och Linn Wrangmark från Skåne län, vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör 25 000 kr:

En patient som genomgår en dialysbehandling sitter ofta kopplad till en dialysapparat i många timmar, ofta flera gånger i veckan, ibland under flera år.

Det av största vikt att de ganska grova slangarna inte rubbas ur läge och eller åker ut under behandlingen.

Frida McCabe och Linn Wrangmark har med sitt på ett innovativt sätt framtagna armband förbättrat och förenklat hanteringen. Armbandet som fästes lätt runt handleden, där man kan fixera dialysslangarna i små hållare, anpassar sig efter olika handledsmått och går att välja i flera glada färger.

Detta ger patienten en klart bättre rörlighet då även armbandet delvis anpassar sig efter handledens rörelse.

För mer information, besök www.stiftelsenskapa.se eller kontakta:
Bo Hallgren, projektledare för SKAPA, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com