Pressmeddelande -

1200 ungdomar skramlar bössor i hela Stockholm för att bekämpa hungern i världen

För femte året i rad arrangeras Uppdrag Global för Stockholms alla konfirmander. Den 1 april klockan 11 samlas ännu en gång ca 1200 konfirmander från hela Stockholm i Högalidskyrkan för att inspireras och samla in pengar till Svenska kyrkans internationella arbete. Förutom insamlingen får ungdomarna under dagen lära sig mer om rättvisefrågor och globalt engagemang genom roliga aktiviteter.

Förra årets Uppdrag Global lockade i år över 1 200 ungdomar från 31 församlingar. Under dagen kommer ungdomarna att samla in pengar på Stockholms gator. Tillsammans samlade de förra året in 78 797,50 kronor till Svenska kyrkans fastekampanj, 30 000 kronor mer än året innan.

Tillsammans gör vi skillnad
Uppdrag global är en dag där ungdomar från olika delar av Stockholms stift får möjlighet att träffas och tillsammans engagera sig för en bättre värld.

– Det är det här som är det mäktiga med uppdrag global. Tillsammans kan vi verkligen bidra och göra skillnad. Det finns en kraft i känslan av att vi är många, säger Elin Hyldéen Gärtner, som är präst och samordnare för projektet.

Skramla bössa
En av huvudpunkterna under dagen är att samla in pengar till Svenska kyrkans fastekampanj. Utöver insamling finns det även möjlighet att prova på en mängd roliga aktiviteter som att meditera, lära sig mer om Fairtrade, fika och umgås med nya och gamla vänner.