Globala mål i församlingens liv

Den 22 november deltar drygt 80 förtroendevalda, anställda och ideella medarbetare i Globala mål i församlingens liv i Stefanskyrkan i Stockholm. Kursdagen är ett led i Stockholms stifts arbete för att främja församlingarnas strategiska och långsiktiga arbete för en hållbar utveckling.

-Stiftsorganisationen har spridit kännedom om FN:s Agenda 2030 sedan hösten 2015. Vi börjar se hur arbetet med inspiration och utbildning bär frukt. Nu är det dags att ta nästa steg genom en mer strategisk implementering av de Globala målen i församlingarnas och stiftsorganisationens arbete, säger Magnus Myrberg, stiftshandläggare för hållbar utveckling och en av två moderatorer för kursdagen.

Under kursdagens förmiddag föreläser Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen och medlem av regeringens 2030-delegation, över ämnet ”Alla länder är utvecklingsländer! Sverige och Agenda 2030/Globala målen för hållbar utveckling”. Deltagarna får även höra prästerna Eva Cronsioe, Claes Hedström och Kristin Molander formulera teologiska inspel om vad som behöver sägas om Gud, människan och kyrkan för en hållbar utveckling.

-Hur kan vi tänka kring och motivera församlingens arbete för hållbar utveckling? För mig har det med församlingens missionsuppdrag att göra, berättar Maria Bergstrand, biskopens adjunkt och den andra moderatorn för kursdagen.

Mitt på dagen vidtar ett lunchmingel på ett utställartorg med UNDP, Svenska FN-förbundet, WWF, Kyrkokansliet, Svenska kyrkan internationellt arbete, Sensus, SKR och Stockholms stift. Efter lunch möter deltagarna några exempel på hur församlingar har börjat arbeta med Agenda 2030 och de Globala målen. Urban Hermansson och Erika Pihl från Sensus kommer dessutom att leda en workshop där en metod för relevans- och väsentlighetsanalys introduceras.

-Under dagen lanserar vi också ”Tävla för 17”. En tävling där församlingar och lokalavdelningar i Svenska Kyrkans Unga kan vinna Globala målen-priser. Första pris är 17 läckra klossar med Globala målen och en glokal aktivitet med biskopen, tillägger Magnus.

Redan idag arbetar ett antal församlingar i Stockholms stift aktivt med FN:s Agenda 2030. I vissa fall handlar det om att lyfta hela agendan eller något av de 17 Globala målen i en verksamhet eller under ett arrangemang. I några församlingar kopplas arbetet med Svenska kyrkans miljödiplomering till de Globala målen. Ytterligare några har börjat se möjligheten att ha med Agenda 2030 i arbetet med revideringen av församlingsinstruktionen.

-Varje församling är en utvecklingsförsamling och behöver analysera vilka Globala mål som är mest väsentliga att arbeta med i sitt glokala sammanhang, avslutar Magnus.

Kontaktperson:

Magnus Myrberg, handläggare hållbar utveckling, Stockholms stift.

E-post: magnus.myrberg@svenskakyrkan.se

• Religion, tro

• Stockholm

Stockholms stift är det yngsta av Svenska kyrkans tretton stift och bildades 1942. Stiftets uppgift är att stärka de 61 församlingarnas förmåga att fullgöra den grundläggande uppgiften: fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige som består av folkvalda. Domkyrka är Storkyrkan i Gamla stan och biskop är sedan 2009 Eva Brunne.

STIFTSKANSLIET, Klara Södra Kyrkogata 1

Box 16306, 103 25 Stockholm

Telefonnummer 08-508 940 00

sthlm.stift@svenskakyrkan.se  www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift