Välkommen till årets kyrkomusikfest - Jubilate 2014

I år framförs uruppförandet Projektet av Paula af Malmborg Ward. Ungdomar från Stockholms stift står för texten och den bygger på föreställningar kring skapelsen.

- Passa på att stämma träff med vänner och familj och ta del av den musik som erbjuds. På fredagskvällen blir det sing-a-long-kväll med flera kända körmelodier, säger Erika Alfredsson Bohlin,
stiftsmusiker. Körer och solister i olika åldrar bjuder på musik under lördagens uruppförande och på söndagen fortsätter firandet med gudstjänster och konserter i alla församlingar.

Jubilate är en årligt återkommande kyrkomusikalisk fest som äger rum i samband med kyndelsmässodagen. 2014 infaller dagarna den 31 januari och den 1 februari. Arrangörer är Stockholms stifts kyrkosångsförbund, Stockholms stifts kyrkomusikerförening, Sensus och Stockholms stift med alla dess församlingar.

GEMENSAMT PROGRAM

Fredagen den 31 jan kl. 12.00
​Lunchkonsert med Ceciliaprisutdelning
Storkyrkan, Trångsund 1
Medverkande: Mattias Wager, orgel, Gary Graden, sång, Anders Åstrand, slagverk.

Årets Ceciliapris delas ut av biskop Eva Brunne.

Fredagen den 31 jan kl. 19.00
Sing-along-konsert med Händels Messias del 1 samt Hallelujakören.
Tyska Sankta Gertruds kyrka, Svartmangatan 16

Orkestern kommer i år från Österåker-Östra Ryds församling och de spelar på barockinstrument. Kören består av alla intresserade och S:t Johannes kammarkör samt en av Tyska församlingens egna körer. Solisterna som medverkar är alla kyrkomusiker i någon av stiftets församlingar. Dagens dirigenter är Urban Westerlund, Karin Oldgren och Michael Dierks.

Alla är hjärtligt välkomna att vara med. Det kommer att finnas ett begränsat antal noter att låna på plats, så vi uppmanar alla att ta med egna noter, man kan ofta låna noter från sin lokala kör eller församling.

17.15 Uppsjungning i kyrkan
17.30-18.30 Repetition av några passager och satser
19.00 Sing-along-konsert

Lördagen den 1 februari kl.15.00
Improvisationskonsert
Sankt Jacobs kyrka, Västra Trädgårdsgatan 2

Som en introduktion till dagens uruppförande, som har skapelsen som tema (se nedan), så blir det en improvisationskonsert där vi alla kan få möjlighet att vara med. Vi beledsagas av domkyrkoorganist Mattias Wager och en del i konserten kommer att vara förberedd av dagens kompositör Paula af Malmborg Ward.

Lördagen den 1 februari kl. 16.00
PROJEKTET, uruppförande
Sankt Jacobs kyrka, Västra Trädgårdsgatan 2

Uruppförande av ett nyskrivet verk av Paula af Malmborg Ward till texter av unga medlemmar i några av församlingarna i Stockholms stift. Verket är ett beställningsverk för Stockholms stifts kyrkosångsförbund.

Medverkande: Flick- och gosskören från Västermalms församling Sankt Johannes Ungdomskör, Sankt Johannes församling Nacka oratoriekör, Nacka församling. Solister är elever från Kungsholmens gymnasium/Stockholms musikgymnasium. Orkester Mattias Wager, orgel Sonny Jansson, dirigent.

Arrangörer: Sensus, Stockholms stifts kyrkomusikerförening, Stockholms stifts kyrkosångsförbund,
Stockholms stift

För mer information kontakta Erika Alfredsson Bohlin, stiftsmusiker, e-post erika.bohlin@svenskakyrkan.se

Stockholms stift är det yngsta av Svenska kyrkans tretton stift och bildades 1942. Stiftets uppgift är att stärka de 61 församlingarnas förmåga att fullgöra den grundläggande uppgiften: fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige som består av folkvalda. Domkyrka är Storkyrkan i Gamla stan och biskop är sedan 2009 Eva Brunne.

STIFTSKANSLIET, Klara Södra Kyrkogata 1

Box 16306, 103 25 Stockholm

Telefonnummer 08-508 940 00

sthlm.stift@svenskakyrkan.se  www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift