Behandla direkt vid trombos - Evidens om blod

Nya numret av Evidens innehåller det mesta om blod: venös trombos, järnbristanemi, vitamin B12-brist och nytt om NOAK-behandling i Stockholm.

Starta behandling direkt vid misstanke om djup ventrombos eller lungemboli. Vänta inte tills diagnosen är säkerställd, skriver Margareta Holmström, överläkare, Koagulationsmottagningen Karolinska universitetssjukhuset och ordförande i expertrådet för plasmaprodukter och vissa antitrombotiska läkemedel.

Expertrådet tipsar om bästa undersökningsförfarande och behandling av djup ventrombos och lungemboli. Sambanden mellan cancer, tromboflebiter och venös trombos klargörs och en artikel tar upp behandling av sköra patienter.

Mer i Evidens nummer 4:

• Järnbristanemi, med ett smidigt flödesschema för utredning. Dessutom om när intravenöst järn kan bli aktuellt.
  •  B12-vitamin: vi frågade experter inom olika områden när de sätter in vitamin B12.
  •  Nya orala antikoagulantia, NOAK, ger bra resultat i Stockholm visar real life-data.
  • Stockholms läns läkemedelskommitté informerar om när nya hjärtsviktsläkemedlet sakubitril/valsartan (Entresto) och nya lipidsänkande evolokumab (Repatha) ska användas och hur.

Detta och mer i Evidens nummer 4, tema blod, från Stockholms läns läkemedelskommitté. Läs tidningen som pdf eller blädderversion här.

Det går också bra att beställa pappersutgåvan med ett mejl till lakemedelskommitten@sll.se

Karin Nordin, chefredaktör

• trombos