Information om uthämtade läkemedel öppnar upp för en ny kvalitetsdimension

Många rapporter visar på kvalitetsbrister i läkemedelsanvändningen. Bland annat brister vårdpersonalens följsamhet till gällande riktlinjer. Och patienter följer inte alltid ordinerad behandling. Data från socialstyrelsens register om befolkningens uthämtade recept gör det möjligt att följa upp kvaliteten på ett nytt sätt. Det visar en studie utförd vid två vårdcentraler i Täby och Vårby.

Sedan juli 2005 har Socialstyrelsen ett läkemedelsregister med individbaserade uppgifter om alla svenskars utköp av receptbelagda läkemedel. Registret får användas för forskning och epidemiologiska undersökningar. Tolkning av data i registret öppnar upp för en ny kvalitetsdimension och gör det möjligt att till exempel analysera förekomsten av dubbelförskrivning, behandling med flera läkemedel och läkemedels inbördes påverkan på varandra vid kombinationsbehandling. Man kan också se i vilken ordning läkemedlen har satts in och i vilka doser eller hur länge patienterna fortsätter att köpa ut sina läkemedel.

För att testa nya typer av kvalitetsmått jämfördes individbaserade data om uthämtade läkemedel från Socialstyrelsens register och uppgifter om förskrivna läkemedel från vårdcentralernas journalsystem i en vetenskaplig studie. Studien som publiceras i senaste numret av Läkartidningen genomfördes vid de två husläkarmottagningarna Täby Centrum Doktorn och Vårby vårdcentral i Stockholms län. En av medförfattarna är docent Björn Wettermark verksam vid Medicinskt Kunskapscentrum i SLL.

De flesta av patienterna hämtade ut sina recept. Däremot avbröt upp till 30 procent av patienterna lipidsänkande respektive blodtryckssänkande behandling under förs­ta året efter nyinsättningen. Data visade att de vanligast förskrivna läkemedlen år 2007 var penicillin V på Täby Cent­rum Doktorn och paracetamol på Vårby vårdcentral.

• kvalitetsbrister
  • individdata