Lilla Åland från Stolab vald till Årets Carl Malmsten-möbel

Lilla Åland vald till 2011 års Carl Malmsten-möbel

UTDRAG UR STIFTELSENS MOTIVERING:

Det är 70 år sedan Carl Malmsten (1888-1972) färdigställde sitt första exemplar av Lilla Åland. Pinnstolen Lilla Åland är ett strålande exempel på Carl Malmstens formgivning för serietillverkning. Själva konstruktionen för hopsättning av en pinnstol är mer än tretusen år gammal. Carl fann sin inspirationskälla1939 i en sakristia i Finströms kyrka på Åland där det än idag står tre bysnickrade exemplar. Han lyckades fånga stolens innersta väsen och förnäma hållning trots att han skalade av kurvaturer och krusiduller och minskade ner den ”för nutida boskick”. I den skapelseprocessen arbetade Carl Malmsten tätt tillsammans med Stolfabriksaktiebolaget i Smålandsstenar, som var benämningen på Stolab då. Med hänsyn till vad detta samarbete har betytt och fortfarande betyder för vår stiftelses verksamhet beslöt vi att fira det sjuttioåriga samarbetet mellan Carl Malmsten och Stolab med att utse Lilla Åland till Årets Carl Malmsten-möbel 2011.

Stockholm i januari 2011

Stiftelsen Siv och Carl Malmstens Minne

På Stolab känner vi oss mycket hedrade och stolta över att få tillverka Lilla Åland i sann Malmsten-anda.

• Inredning

• formgivning