LIlla Åland från Stolab vald till Årets Carl Malmsten-möbel

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 20:44 CET

UTDRAG UR STIFTELSENS MOTIVERING:

Det är 70 år sedan Carl Malmsten (1888-1972) färdigställde sitt första exemplar av Lilla Åland. Pinnstolen Lilla Åland är ett strålande exempel på Carl Malmstens formgivning för serietillverkning. Själva konstruktionen för hopsättning av en pinnstol är mer än tretusen år gammal. Carl fann sin inspirationskälla1939 i en sakristia

i Finströms kyrka på Åland där det än idag står tre bysnickrade exemplar. Han lyckades fånga stolens innersta väsen och förnäma hållning trots att han skalade av kurvaturer och krusiduller och minskade ner den ”för nutida boskick”. I den skapelseprocessen arbetade Carl Malmsten tätt tillsammans med Stolfabriksaktiebolaget i Smålandsstenar, som var benämningen på Stolab då. Med hänsyn till vad detta samarbete har betytt och fortfarande betyder för vår stiftelses verksamhet beslöt vi att fira det sjuttioåriga samarbetet mellan Carl Malmsten och Stolab med att utse Lilla Åland till Årets Carl Malmsten-möbel 2011.

Stockholm i januari 2011

Stiftelsen Siv och Carl Malmstens Minne

På Stolab känner vi oss mycket hedrade och stolta över att få tillverka Lilla Åland i sann Malmsten-anda.

Stolab startade sin tillverkning 1907. Idag är vi 65 anställda som omsätter 72 MSEK. Alla Stolabs möbler tillverkas på ett så miljövänligt sätt som möjligt i vår egen fabrik i Smålandsstenar, där rent hantverk samsas med högteknologi. Vi marknadsför våra möbler på den nordiska marknaden mot privata och offentliga miljöer. Vi har ett nära samarbete med flera av landets ledande formgivare samt licenstillverkar Carl Malmstens möbelserier Lilla Åland och Vardags.

En möbel från Stolab karaktäriseras av en medveten enkelhet med detaljarbete som tyder på yrkesskicklighet och kärlek till det massiva träet.

För mer information kontakta Martin Johansson, VD, 0705- 29 81 70.