NYHET 2019 | LINK FÅTÖLJ

Link loungefåtölj i massiv ek och med ett utsökt detaljarbete känns redan som en framtida klassiker och given favorit både för öga och ett avslappnat sittande, oavsett om det sker med en bok, i samspråk med vänner eller kanske i ett mötesrum medkollegor.

Formgivaren till Link är Dan Ihreborn, väletablerad designer inom möbler och belysning. I Link kommer Dans känsla för hantverk och träbearbetning till sin fulla rätt. Loungefåtöljen är också en hyllning till och god representant för den kunskap, innovationsbenägenhet och det hållbarhetstänk som finns inom svensk möbelindustri där vi på Stolab är en stolt företrädare. På Stolab hittade Dan rätt kunskap och förmåga att överföra Links komplicerade former och detaljarbete från ritning till modern produktion.*

En länk mellan 50-tal, nutid och framtid

I skapandeprocessen av Link utgick Dan från ett skandinaviskt 50-tal inom möbelformgivning, där bland annat armstödsvingar var en vanligt förekommande detalj. I Link finns dock en stark förnyelse genom den stringenta formen och den maximala reduktionen av detaljernas dimensionering. Konstruktions- och produktionslösningarna bygger också på ett innovativt tänk. Link är därmed en länk mellan dåtid, nutid och framtid.

Ett utsökt detaljarbete

Dans målsättning har varit att få fram en möbel med minimala dimensioner och tydliga linjer samt med omsorg kring alla ytor som nästan samtliga har en fräst radie för att visuellt se tunnare ut. Det gör att fåtöljen uppfattas som lätt och spänstig även om det är en solid och imposant möbel, passande för både vila och konversation.

Resultatet talar i mångt och mycket för sig själv och förhoppningen är att dess form- och materialkvaliteter ska fungera över tid för att om möjligt kunna bli en framtida klassiker.

*Link loungefåtölj ingick initialt i projektet Innovation Square, där Dan är en av upphovsmännen. Projektet ska bidra till ökad innovationshöjd och internationell konkurrenskraft hos svenska inredningsföretag i omställningen mot en hållbar produktion i en cirkulär ekonomi.

LINK FAKTA

Link loungefåtölj tillverkas i massiv ek. Ytbehandlingsalternativen är vitolja, naturell olja, naturlack ljus mattlack eller någon av våra 13 kulörer. Sittdynan kan fås i tre olika alternativ av Tärnsjö-läder: Mörkbrun, Natur eller Svart. Sittvaggan kan fås i svart Tärnsjö-läder eller svart alternativ linnefärgad Canvas. Fåtöljen är 69 cm bred, 93 cm djup och 67 cm hög. Sitthöjden är 34 cm.

DAN IHREBORN

Dan är freelance designer inom framför allt möbler och belysning sedan 1991. Dan utvecklar och driver även det egna designprojektet Dan Ihreborn Private Collection. En liten kollektion med unika möbler och objekt framtagna både för glädjen och spänningens skull, men också för den process det driver mot nya personliga upptäckter inom formen.