Stolab satsar

STOLAB SATSAR PÅ PRODUKTUTVECKLING, UTÖKAD PRODUKTION, NYA MARKNADER

1907 började det tillverkas möbler på Stolfabriken i Smålandsstenar. Idag, 107 år senare, tillverkas det fortfarande möbler på exakt samma ställe, men i en mycket modern och ändamålsenlig fabrik där det gjorts investeringar för mångmiljonbelopp, senast i form av en helt ny tillbyggnad. Parallellt gör Stolab också stora satsningar på produktutveckling och marknadsföring.

Henrik Möller, produktionschef Stolab
"Ja, man kan verkligen säga att vi bygger för framtiden, men agerar här och nu. De helt nya lokalerna är ett mycket välkommet tillskott som ger oss nya möjligheter. Nu kan vi genomföra den strategi vi haft att skapa bättre flöden genom hela produktionen."

En satsning som ger ökad kvalitet och effektivitet
Man kan tro att det bara handlar om större ytor för våra maskiner, lager och utlastning. Men, det är lika mycket en satsning på medarbetarna. Vi vill ha en anläggning som gynnar samarbete och flexibilitet. Vi ser att det höjer motivationen och ansvarskänslan, vilket i sin tur leder till ännu bättre kvalitet på slutprodukten. Utbildningen av våra medarbetare har också ökat effektiviteten vid maskinerna. Ett exempel på detta är att vi nu kan programmera vår sliprobot till att göra ett bättre arbete och minskar därmed efterslipningen.

Automatisering i kombination med känsla
"Många av de maskiner vi har idag i produktionen är helautomatiserade celler. Det är fantastiska hjälpmedel. Men, vi kommer aldrig ifrån att det är hantverket, kvalitetssäkra ögon och yrkesskicklighet som gör oss unika. Vi bidrar alla med lika stor del till att Stolabs möbler ska hålla för var dags användning under många år."

Produktutveckling Martin Johansson, VD Stolab
"Det går aldrig att fuska sig till framgång. Det gäller att satsa i alla led. Våra produkter är tveklöst våra främsta marknadsförare och vi är aldrig bättre än vårt sortiment. Därför har vi också under året lagt mycket tid och resurser på produktutveckling genom samarbeten med både nya och befintliga formgivare. Vi har ett sortimentsråd där vi har förmånen att blanda egna resurser med mycket duktiga externa kompetenser. Under ett halvår har vi också haft en möbelsnickare dedikerad till att ta fram prototyper, vilket gör att vi kommer vara väldigt förberedda inför lanseringen av våra nya produkter vid möbelmässan i Stockholm 2014. Ett år som vi döpt till Stolens År, vilket kommer att märkas."

Satsning på Norge
"Parallellt med dessa satsningar gör vi även en marknadsmässig utveckling i Norge, där en av våra säljare nu ska lägga sitt fokus. Vi har ställt ut på Designers Saturday i Oslo och fått mycket goda kontakter som vi nu ska bearbeta vidare under kommande år."

Egen svensk tillverkning - ett kundlöfte
"Det är en tuff och väldigt hårt konkurrensutsatt marknad som Stolab arbetar på. Det gäller att vara på tå hela tiden, lyssna men framförallt tro på det man gör. Vi har byggt upp ett förtroende hos våra kunder många år och detta vill vi kunna utveckla ytterligare. Vårt löfte om egen svensk tillverkning ser vi som en av våra absolut främsta fördelar idag och något som vi är riktigt stolta över, vilket gör att vi inte bara pratar om detta i vår marknadsföring, vi vill allra helst få våra kunder att komma hit och uppleva den här i Smålandsstenar."

För mer information se www.stolab.se

• Inredning

• stolar
  • möbler
  • formgivning
  • massivt trä
  • egen svensk tillverkning
  • produktutveckling
  • svenskt
  • stolab

Stolab startade 1907 i Smålandsstenar. På samma plats tillverkar företaget fortfarande möbler i massiv trä till kunder inom hem och offentlig miljö. Stolab samarbetar med några av Skandinaviens ledande möbelformgivare och tillhör idag ett av Sveriges främsta varumärken när det gäller svenskproducerade kvalitetsmöbler.

Martin Johansson