Stolab växer och bygger ut i Smålandsstenar

Att 2012 satsa på svensk produktion är inte något vi är bortskämda med att läsa om. På Stolab i Smålandsstenar har man dock bestämt sig för att företagets alla produkter ska tillverkas i de egna lokalerna i Smålandsstenar. Ett beslut som är väl underbyggt och som gett resultat.

Martin Johansson, VD, Stolab Möbel AB, Smålandsstenar:

”Vi är ett svenskt företag som funnits på marknaden sedan 1907. Som VD känner jag oerhörd respekt för det som byggts upp under så många år, men också ett ansvar att ta företaget vidare mot nya mål.”

BÅDE SKÄL OCH HJÄRTA

”Det finns många skäl till att vi väljer att tillverka i Smålandsstenar. Självklart är det här vårt hjärta finns, men genom egen tillverkning i huset kan vi också vara flexibla mot våra kunder och hålla en jämn och hög kvalitet. Miljömässigt är det också helrätt. Närheten till produktionen gör att vi även får en bättre produktutveckling eftersom våra formgivare och produktutvecklare direkt kan se vad som fungerar att producera. Det skapar en delaktighet och stärker yrkesstoltheten hos alla medarbetare. En nog så viktig ingrediens när man arbetar med kvalitet.”

INVESTERINGSDIREKTIV

”Stolab har en oerhört engagerad och kompetent styrelse med en klar agenda för Stolabs framtid. Vi har fått tydliga direktiv att investera i lokaler, maskiner och medarbetare parallellt med en offensiv marknadsföring. Kombinationen gör oss starka. Varumärket byggs inte genom det vi säger, utan genom det vi utför och gör. Ett bevis för att vi lyckats är att vi fått oerhört många sökande på den säljtjänst vi nu har ute. Det känns riktigt roligt.”

FRIGÖRA YTA FÖR PRODUKTION

”I takt med att vi vuxit har också behovet av större produktionsytor ökat. Därför bygger vi nu till våra befi ntliga lokaler. Tillbygget, som omfattar 900 m2 produktion och råvarulager, kommer att stå klart i början av april 2013. När vi diskuterade materialval kändes det helt naturligt att välja en trästomme. Det är ett material som vi vill förknippas med och det har även visat sig hålla både ur ett ekonomiskt och säkerhetsmässigt perspektiv.”

SMARTA, EFFEKTIVA FLÖDEN

Henrik Möller, Produktionschef, Stolab Möbel AB:”Ska man tillverka möbler i Sverige idag, måste man anamma ett modernt tänk för att kunna konkurrera. Vi har de senaste tre åren investerat cirka 7,2 MSEK i maskiner i vår produktion i syfte att göra den så effektiv och kvalitetssäkrad som möjligt. Men effektiv produktion handlar inte bara om maskiner utan också om att hitta smarta fl öden, vilket vi nu får ännu bättre möjligheter till genom vår tillbyggnad.”

• Inredning

• Gislaved

STOLAB ÄR ETT MÖBELFÖRETAG MED ANOR FRÅN 1907.

VI TILLVERKAR MÖBLER FÖR HEM OCH OFFENTLIG MILJÖ UNDER LEDORDEN:

MASSIVT TRÄ.

MEDVETEN ENKELHET.

MILJÖANSVAR.

FORM OCH FUNKTION I HARMONISK FÖRENING.

EGEN, SVENSK TILLVERKNING.

TILLSAMMANS ÄR VI 60 MEDARBETARE OCH OMSÄTTER CA 70 MSEK.

Martin Johansson