Widemar - The Archive Collection 2019

1942 formgav Carl Malmsten den eleganta karmstolen Widemar på uppdrag av advokaten och politikern Ingrid Gärde Widemar, som 1968 blev justitieråd och därmed den första kvinnliga domaren i Högsta domstolen. Karmstolen tillverkades i ett fåtal exemplar, men kom aldrig i serieproduktion. I år ger vi på Stolab karmstolen ett nytt liv i form av en enastående tolkning utförd av möbelsnickaren Julia Greek. Ett stycke finslipat kulturarv för vår tid. Widemar ingår i den nya kollektionen Archive Collection, med möbler ritade av Carl Malmsten.

På uppdrag av Stolab och stiftelsen Siv & Carl Malmstens Minne, har Julia tolkat och läst av Carl Malmstens ritningar av Widemar från 1942 och sedan anpassat dessa till Stolabs moderna möbelproduktion, där hantverk och maskinell bearbetning samsas på ett utmärkande sätt. Karmstolen har tagits fram i en process där originalritning och fysisk stol analyserats och vägts samman till en helhet av absolut högsta kvalitet. Allt varsamt framtaget utifrån formgivarens originalskisser. Den första prototypen blev klar i oktober och detaljstuderades därefter bland annat av av stiftelsens anlitade expert, Martin Altwegg, som är möbelsnickare och universitetslektor på Malmstens.

Ett talande hantverk

I Widemar har vi på Stolab fått utforska Malmstens hantverk och arbetat med många komplexa lösningar, exempelvis de korslagda ryggspjälorna samt toppstycke och armledare som löper i en lång böljande linje. Denna vackra linje ramar in stolen och bidrar till dess välarbetade och eleganta uttryck. Widemar tillverkas i massiv björk och har en dyna klädd i tyg eller i galvat läder från Tärnsjö. Karmstolarna är numrerade.

Bakgrund Archive Collection

Arbetet med Archive Collection startade 2016 då den nya styrelsen i Carl Malmsten AB såg ett behov av att bredda kollektionen och aktualisera varumärket. Formgivarna Anna Kraitz och Lars Bülow utsågs till ledare för projektet. Som första del i arbetet gick de igenom Carl Malmstens arkiv, som innehåller 20 000 skisser och arbetsritningar, fotografier och textilprover. Ett tidskrävande arbete som sedan resulterade i att man ur arkivet sållade ut ett antal ritningar och mönster varav fem möbler och ett mönster skulle få utgöra premiärkollektionen av Archive Collection. Karmstolen Widemar är en av dessa fem möbler. I en dialog med oss som licenstagare och tillverkare av Carl Malmstens möbler växte sedan premiärkollektionen av Archive Collection fram. Under Stockholm Furniture Fair 2019 visas kollektionen för första gången i stiftelsens egen monter, hos oss som tillverkare samt i Malmstensbutiken på Strandvägen i Stockholm.

FAKTA WIDEMAR

Widemar tillverkas i massiv björk som ytbehandlas med olja. Sittdynan kan fås i garvat läder från Tärnsjö i färgerna Natur, Cognac eller Mörkbrun.

Karmstolen är 59 cm bred, 57 cm djup och 79 cm hög. Sitthöjden är 45 cm.

CARL MALMSTEN 1888-1972

Carl Malmsten var en av 1900-talets stora svenska kulturpersonligheter och idag, drygt hundra år senare, finns monument över honom i ett stort antal av de svenska hemmen. Hans idéer och tankar kring formspråk och inredning hade redan för hundra år sedan stark påverkan på hemmiljö, offentlig miljö och hela den samtida samhällsdebatten. Carl Malmstens tidiga ekologiska tänkande har nu blivit tidens ideal. En resurssnål tillverkning för framställning av produkter med lång livslängd och återanvändbarhet. I Stolabs sortiment har Carl Malmsten formgivit möbelfamiljerna Lilla Åland och Vardags, samt karmstolen Widemar.

JULIA GREEK

Julia är möbelsnickare med bland annat utbildning och kandidatexamen vid Malmstens. Julia har även tilldelats stipendium för sin kunskap och skicklighet inom finsnickeri. På uppdrag av Stolab och stiftelsen Siv & Carl Malmstens Minne, har Julia tolkat och läst av Carl Malmstens ritningar av Widemar från 1942 och sedan anpassat dessa till Stolabs moderna möbelproduktion.

• Design

OM STOLAB

På Stolab tillverkar vi möbler i massivt trä i vår egen fabrik i Smålandsstenar. Vi gör det genom en småskalig produktion, som är sund och hållbar för både människa och miljö och i nära samarbete med några av nordens mest framstående formgivare.Tillsammans gör vi Stolab till en god representant för tidlös skandinavisk formgivning. Det har vi varit sedan 1907.

Våra kunder finns inom hem och offentlig miljö. Kunder som värdesätter hållbarhet, hög kvalitet och ett noggrant utfört detaljarbete.

Martin Johansson