Johan Rabaeus som Kapten Klänning på Stora Teatern

Johan Rabaeus som Kapten Klänning på Stora Teatern

Onsdag 5 februari gör Johan Rabaeus och Ann Petrén en läsning på Stora Teatern med titeln Operation värdegrund - ett fiktivt samtal med den fd polischefen ”Kapten Klänning”. Läsningen aktualiseras av nyheten att verklighetens Kapten Klänning nu är på väg att släppas ur fängelset.

En hög polischef, retsamt kallad Kapten Klänning för sitt föredömliga jämställdhetsarbete som gick under namnet Operation värdegrund, grips med en väska full av sexleksaker på väg till ett möte med en 14-årig flicka. Han döms till sex års fängelse för bland annat grov våldtäkt, misshandel och köp av sexuella tjänster. Hur är detta möjligt?

Operation värdegrund är ett fiktivt samtal i fängelset mellan den dömde polischefen och en fängelsepsykolog. Om makt och maktlöshet. Om frivillighet och tvång. Om önskan att bli avslöjad. Utgångspunkten för Stig Hanséns manus är att undersöka polischefens dubbelliv men även frågor kring mansrollen, makt och hat.

Manus: Stig Hansén
Regi: Anna Takanen
Polischefen: Johan Rabaeus
Fängelsepsykologen: Ann Petrén

Eftersamtal

Med avstamp i föreställningen fortsätter kvällen med ett ca en timme långt samtal som behandlar frågor kring förövaren, offret, strukturer och samhällets arbete för att skydda och förebygga våld mot kvinnor.

I panelen:

Stig Hansén, manusförfattare till Operation värdegrund

Inga Tidefors, forskare på Psykologiska institutionen, Göteborgs Universitet. Har jobbat i många år med frågor som rör den som begår sexuella övergrepp, både i sin forskning men också kliniskt med terapi inom kriminalvården.

Katarina Björkgren Utvecklare på Länsstyrelsen med ansvar för Mäns våld mot kvinnor. Har under många år arbetat med våldsutsatta vuxna och barn och som vice ordförande för Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund, SKR.

Samtalsledare: Tasso Stafilidis, skådespelare, fd verksamhetsledare för West Pride, operativt ansvarig Kulturkalaset.

Stora Teatern är Göteborgs stora scen för svenska och internationella gästspel. Här upplever du det mest spännande och samtida inom teater, musik, dans och cirkus, varvat med intressanta och fördjupande samtal. För ytterligare sinnesintryck finner du en klubbscen på teaterns baksida och anrika restaurang Gropen som serverar rustik mat med finess.