Teenage Riot - internationellt prisbelönad belgisk teaterperformance om tonårslivets mörka sidor - 31 okt & 1 nov

Internationell scenkonst för unga och vuxna

Söndag 31 oktober kl 18.00 - SVERIGEPREMIÄR
Måndag 1 november kl 19.00

Om den mörka sidan av tonåren.
På scenen gör åtta tonåringar You Tube-filmer.
De vill vara intressanta.
De kräver att få synas och att bli iakttagna – av tusentals, kanske miljoner, åskådare.
Och de vet att nyckeln till framgång är våld.

Föreställningen hade premiär i maj 2010 och fick strålande recensioner. Temat i föreställningen är, sorgligt nog, mer aktuell idag än någonsin i Sverige. Vilket också har uppmärksammats i media, dvs. vuxenvärldens arena. Detta är ungdomarnas berättelse.

Ungdomarna släntrar in i ett litet träskjul på scenen. Med varsin kamera spelar de in råa filmer som visas upp i realtid på skjulets fasad. Sedan tar de sig ut och talar om vad de egentligen tycker om vuxenvärlden. För att ytterligare kasta bensin på elden utnyttjas publikens sensationshunger som en katalysator för excesser och våldsamma utbrott. Teenage Riot garanterar en konfrontation mellan aktörer och åskådare; bägge parter i ett begär efter oförglömliga, starka bilder.
Teenage Riot är den andra samproduktionen mellan Ontroerend Goed och Kopergietery [Ghent, Belgien] med och för ungdomar. Den förra föreställningen Once and for all we’re gonna tell you who we are so shut up and listen – med tretton rebelliska tonåringar - vann flera priser och turnerade runt i Europa, Kanada, Nordamerika och Australien. Gruppen har också en entusiastisk ung publik som följer deras verk.

Det belgiska teaterperformancekompaniet Ontroerend Goed har skapat sig en egen nisch inom scenkonsten - med sina intima, individuella och interaktiva föreställningar samt genom sina undersökande och gränstestande samspel med publiken. Ontroerend Goed har hyllats och prisbelönats långt utanför Belgiens gränser för sina föreställningar. www.ontroerendgoed.be

Kopergietery teatern är ett scenkonstcenter med inriktning på teater, dans och musik, i Gent. Kopergietery bjuder in teatergrupper och konstnärer från Belgien och övriga världen och aktiviteterna riktar sig främst mot den unga publiken. Det är en arbetsplats där ungdomar, genom workshops, skapar teater- och dansföreställningar. www.kopergietery.be

Regi: Alexander Devriendt, • Skådespelare: Jorge De Geest, Verona Verbakel, Marthe Hoet, Koba Ryckewaert, Edouard Devriendt, Nanouk Lemmerling, Ian Ghysels och Alice Dooreman •
Text: Joeri Smet och Alexander Devriendt  • Dramaturgi: Mieke Versyp • Scenografi: Sophie De Somere och Helmut Van den Meersschaut  • Ljus: Jeroen Doise  • Musik: Korneel Moreaux •
Teknik: Geert Willems

Längd: 1 tim 10 min (utan paus)
Föreställningen ges på enkel engelska.
Från 15 år

Pressbilder finns att ladda ner på www.pustervik.goteborg.se

För mer information:

Annika Moe, pressansvarig, Pustervik
Telefon:  +46 (0)31-3683238
E-post: annika.moe@kultur.goteborg.se
Hellen Smitterberg, konstnärlig ledare, Pustervik
Telefon: +46 (0)31-368 32 83
E-post: hellen.smitterberg@kultur.goteborg.se

Monica Misson, producent, Pustervik
Telefon: +46 (0)31-368 32 33
E-post: monica.misson@kultur.goteborg.se

I samarbete med Inkonst i Malmö och Konst- och kulturutveckling, Västra Götalandsregionen.
Med stöd av Statens kulturråd.

Teenage Riot är en samproduktion mellan Ontroerend Goed, Kopergietery, Drum Theatre Plymouth och Richard Jordan Productions Ltd. Med stöd av the Flemish Community, the Province of East-Flanders, the City of Ghent, Plymouth City Council och Arts Council England.