Tyska Rimini Protokoll gästar Stora Teatern med dokumentärteaterföreställningen Black Tie

Rimini Protokoll är ledande bakom "verklighetens teater" och har sedan starten arbetat med "experter" och inte skådespelare och genom att utgå från en konkreta situationer, faktiska platser skapat verk som rör sig i landet mellan dokumentär verklighet och fiktion. Black Tie är en stark dokumentär i teaterform som tar upp ämnen som berör på många plan.

STORA SCENEN
Den 13 och 14 oktober kl. 18.00
Föreställningen framförs på engelska

Det enda hon fick veta från adoptionsbyrån om tiden innan de första dokumenten på hennes existens är den mystiska informationen ”Du hittades i en låda i Sydkorea 1977, invirad i tidningspapper”.

Miriam Yung Min Stein spottar i ett provrör från företaget 23andMe, låter sig toppsas med en ”DNAsamlare” från DeCODEme och väntar på att de två ledande företagen att skall reda ut hennes gener. ”Välkommen till dig”hälsar ett av företagen henne när hon besöker deras hemsida.
Kan din genuppsättning bli din biografi? Och hur kan du berätta din historia när den, som i Steins fall, börjar först på en tysk flygplats?

Black Tie cirkulerar kring ursprungets svarta hål, de konstlat vältaliga och ”hjälpsamma” genetikföretagen som vinner marknadsandelar på människans kamp att hitta sig själv. Den cirkulerar kring utanförskapet i glappet mellan jaget och din omgivning – att växa upp i en tysk småstad, in i en kropp som ser Koreansk ut, i en kropp som inuti bär ett helt land, ett krig, en annan kultur, som i en kapsel, okänd, outtalad – en potentiell plats, en försvunnen plats, en drömfabrik.

Adoption, anonym spermadonation, insamlingsgalor för föräldralösa – är goda människor medvetna om det svarta hål deras välgörenhet skapar? Vad skulle hända om allt internationellt bistånd stoppades?
Hur kan man hjälpa de som hjälper, de som är beroende av att göra "gott" och få bekräftelse och tacksamhet för det? Och vad var det egentligen som stod på tidningspappret som var lindat runt bebisen i Sydkorea år 1977?

RIMINI PROTOKOLL
Helgard Haug, Stefan Kaegi och Daniel Wetzel studerade alla på Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen och har sedan dess arbetat ihop i olika former under namnet RIMINI PROTOKOLL. De är kända som grundare och ledare för den falang inom teater som vi ser mer och mer av inom den alternativa teaterscenen - verklighetens teater (Theater der Zeit).

Varje projekt tar avstamp i konkret situation, på en specifik plats och utvecklas sedan i en utforskande process. Rimini Protokoll har fått stor internationell uppmärksamhet för sina dramatiska verk, vilka alltid rör sig i gränslandet mellan verklighet och fiktion. Sen 2000 har Rimini Protokoll tagit sin "teater av experter" till scenen och in i stadsmiljöer, deras experter är inte skådespelare utan just experter. Det är deras verklighet som skapas av och med dem i en konstnärlig process.
Sen 2004 är Helgard Haug, Stefan Kaegi och Daniel Wetzel baserade på Hebbel am Ufer (HAU) i Berlin.

Rimini Protokoll är en av de mest innovativa och spännande scenkonstkollektiven i Europa idag, med utgångspunkt i Tyskland tar de hela världen i besittning.

PRESSKONTAKT / PRESSBILJETTER:
Erika Isaksson 0762 20 58 08