Vid seminariet medverkade tidigare finansminister Anders Borg och Tietos innovationschef Ishtar Touailat. Seminariet avslutades med en paneldiskussion.

Anders Borg på SIS-seminarium: ”Europa halkar efter USA och Kina”

En överreglerad telekommunikationssektor, jämförelsevis pyttesmå satsningar på 5G och artificiell intelligens, AI. Lägg till svaga teknologibolag och dåligt lönsamma banker.

Av Thomas Andersson

Det här gör det sannolikt att Europa radikalt kommer att hamna rejält på efterkälken i förhållande USA och Kina, varnade förre moderate finansministern Ander Borg på ett SIS-seminarium i Stockholm på torsdagskvällen.

– Som det nu ser ut är det mest troliga att vår främsta affärsmässiga fördel är att man kan gå upp på Akropolis och tala om hur det var för 2000 år sedan.Det är inte så man bygger framtiden!

Vår förhållandevis långt drivna jämlikhet, vår jämställdhet, vår positiva attityd till teknologisk utveckling och en överlappande digital kompetens i olika samhällssektorer inklusive kultur, mat och musik.

Allt det här gör, enligt Anders Borg, att Sveriges situation ändå är jämförelsevis gynnsam.

Vi kan vara en teknologi hub. Men vi är det i ett Europa som halkar efter, tillade han på SIS (Swedish Standards Institute) seminarium på huvudkontoret i Vasastan i Stockholm.

Ishtar Touailat – innovationschef på Tieto och utsedd till ”Framtidens kvinnliga ledare” – betonade vikten av livslångt lärande och ”future skills”. Inte minst det nödvändiga i att applicera sin kontinuerligt uppdaterade it-kompetens på konkreta områden och arbetsuppgifter. Från forskning och industri till hälsa, vård och frivillig biståndsverksamhet.

– Framtida färdigheter är kreativitet, egalitet och förmåga att samverka med olikheter. Den typen av färdigheter lär man sig inte bakom skärmen, underströk Ishtar Touailat.