Frågorna är många och svaren likaså. Lösningar finns det, frågan är oftast hur man ska gå tillväga?

Dags att framtidssäkra staden

Stordåhd Kommunikation är på plats i Näringslivets Hus den 14 maj för att ta reda på hur vi ser på framtidens städer. Seminariedagen bjuder på intressant information och ger nya insikter om hur vi tänker och bör tänka, då vi planerar våra städer.

Av Ofelia Vasquez Graah-Hagelbäck

Hur ska vi bära oss åt för att framtidssäkra våra städer? Hur ska vi kunna veta att det vi anser är bra idag också är hållbart om 100 år? Hur ska vi skapa hållbara och trivsamma städer där kommunikation, transport och logistik också fungerar på ett tillfredställande sätt och där alla också har någonstans att bo? Städerna står inför stora utmaningar och man talar också under dagen om städernas kamp. Flera talare återkommer till att det måste finnas direktiv och styrdokument för hur vi ska kunna strukturera kommunikation och flöden i våra städer. En fråga som ställs är hur stor plats bilismen ska få ta, om bilen över huvud taget bör premieras bara för att den är eldriven? Det behövs laddplatser, det är alla eniga om, men ytterligare en fråga är var de ska finnas och vems ansvar det är att laddplatser upprättas.

Flera åhörare protesterar mot att bilismen brer ut sig och efterfrågar alternativ. Ett exempel på alternativ som presenteras under seminariet är eldrivna minibussar i Barkarbystaden. Här finns minibussar som transporterar folk på ett effektivt sätt inne i Barkarby stad. En vidareutveckling av konceptet skulle vara behovsstyrd busstrafik där det går att få bussen körd till dörren för vidare transport. Framtidsscenariot är högst tänkbart och säkerligen något att räkna med inom en snar framtid.

Ytterligare ett tema som lyfts är vad vi kan vidta för åtgärder för att de som står utanför bostadsmarknaden ska ha en chans att skaffa sig en bostad. Här talar man bland annat om problematiken med låsningseffekter och svårigheter för unga att flytta hemifrån. Likt tidigare generationer vill många unga äga sitt eget boende men det är långt ifrån alla som har den möjligheten som det ser ut idag. Allt fler unga kommer sannolikt heller inte ha chansen att kunna äga ett eget boende. Skulle det kunna hjälpa om man bland annat satsade på subventionerat bosparande och inte räknade på kraftigt höjda räntor på lång sikt vid bostadslån? Skulle man kunna få ner kostnaderna för bostadsbyggande om man införskaffade vissa undantag gällande de omfattande byggreglerna?