En hel del att tänka på för dig som upphandlar laddningslösningar

En hel del att tänka på för dig som upphandlar laddningslösningar

Av Kjell-Arne Larsson

Rätt leverantör är en som följer föreskriven teknisk standard, har yrkesbehörighet för arbetet, bygger en framtidssäker och kostnadseffektiv anläggning och erbjuder service, underhåll och reservdelar för överskådlig tid. Kraven är ofta höga vad som än upphandlas. Upphandling av en laddningslösning för elbilar bör inte vara något undantag. Ställ lika höga krav som vanligt eller högre!

Antalet eldrivna fordon ökar kraftigt och därmed behovet av laddpunkter. Efterfrågan skapar en marknad för nya aktörer av skilda typer och här gäller det att se upp. Situationen påminner om när internet såg dagens ljus på 1990-talet och alla behövde uppkopplingar och webb-sidor. En glädjeyra utbröt hos både beställare och utförare, som i vissa fall dock slutade med sorgsna miner. Då som nu gäller det att vara noga med vilka företag man handlar av.

Tekniken

Elbilar ska bara i undantagsfall laddas från ett vanligt så kallat Schuko-uttag eller motorvärmaruttag. Den höga ihållande strömstyrkan kan överlasta ledningar och kopplingar, vilket kan leda till brand. Istället krävs laddboxar eller hela laddstationer. Behovet ökar snabbt av både laddningslösningar samt kontroll- och debiteringssystem. Här gäller det för bostadsrättsföreningar, fastighetsbolag, andra företag, kommuner och fleet-ägare att göra bra upphandlingar.

Företaget som installerar laddutrustningen måste vara ett elinstallationsföretag som är behörigt. Kontrollera på Elsäkerhetsverkets hemsida www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget att företaget är registrerat där med verksamhetstypen ”Övriga anläggningar för användning av el”. I flertalet fall ska också kommunikations/signalkablar installeras för laddstationens kommunikations- och styrsystem. Leverantören måste ha behörighet även för installation av dessa kablar. Om elkablar och signalkablar installeras i samma skyddsrör (alternativt i kabelkanal eller på samma kabelstege) måste alla kablar vara isolerade för den högsta förekommande spänningen. Vissa leverantörer slarvar med detta!

Kräv att laddlösningen kommunicerar enligt OCPP version 1.6 – ett kommunikationsprotokoll som gör att anläggningen kan kommunicera med andra system, exempelvis ett debiteringssystem eller övergripande fastighetsstyrsystem. Detta oavsett vilket företag som har levererat laddlösningen. Kräv att leverantören följer OCPP fullt ut. Detta gör också laddlösningen framtidssäker, den kommer att klara framtidens smarta elnät, då både mikroproducenter av el och lagring av el ska integreras i lokala kraftsystem. Särskilt med tanke på de tidvis höga strömstyrkorna som behövs för elbilsladdning är det viktigt att leverantören lever upp till samtliga tekniska krav.

I upphandlingsdokumenten bör du som beställare också kräva att leverantören är certifierad enligt ISO 9001 och ISO 14001, gärna också ISO/TS som är ett kvalitetscertifikat för tillverkare i bilindustrin.

Om lösningen ska inkludera ett debiteringssystem, välj gärna en internationellt verksam aktör, som underlättar att bilarna även kan köras i andra länder.

Ekonomin

Precis som vid annan upphandling bör man kontrollera anbudsgivarnas ekonomi och status: soliditet, omsättning, vinstmarginal etc. Det görs enkelt via bolagsregister och skattemyndigheten. Långsiktig stabilitet är viktigt för tillgången på support, service och reservdelar.

Vid utvärdering av anbud är det inte främst priset som ska avgöra. Den långsiktiga ekonomin är i stället mest betydelsefull – LCC Life Cycle Cost eller TCO Total Cost of Ownership. Var särskilt uppmärksam på leasing eller abonnemangslösningar som kan bli mycket dyra i längden.

Å andra sidan måste man se upp med mycket låga anbud på kompletta leveranser. Det kan helt enkelt innebära att leverantören slarvar med det tekniska utförandet på installationer av bland annat elkablar och signalkablar. Inte minst ska varje laddpunkt ha sitt eget överströmsskydd (säkring) och sin egen jordfelsbrytare.

Slarv kan inte enbart göra det dyrare i längden, utan också tumma på person- och brandsäkerheten.

LOU

När myndighet upphandlar måste Lagen om offentlig upphandling följas. Denna ger lyckligtvis stort utrymme för krav på tekniska specifikationer i form av prestanda- och funktionskrav i förfrågningsunderlaget. Det går att hänvisa till standarder och bedömningar (se LOU 9 kap. 4 §). Utvärderingen av anbuden får göras med hänsyn till både pris och kvalitet. Det är viktigt att grunden för utvärderingen, och hur kriterierna kommer att viktas, anges i förfrågningsunderlaget (16 kap. § 6). Anbud får utvärderas mot bakgrund av livscykelkostnader. Den som upphandlar får ställa krav på behörighet för viss yrkesverksamhet samt på ekonomisk och finansiell ställning hos leverantören (14 kap § 3–4). Även dessa krav måste specificeras i upphandlingsdokumenten. Det är inte tillåtet att i efterhand ställa upp vissa ekonomiska krav. För den kommun eller annan myndighet som upphandlar utrustning och tjänster för elbilsladdning finns därmed möjlighet att ställa alla de krav som behövs för att upphandla säkra, kostnadseffektiva och framtidssäkra leveranser. Det handlar om att kunna LOU och tillämpa lagen på föreskrivet sätt.

Lästips:

”Informationsbehov rörande elsäkerhet kring laddinfrastrukturen för elbilar” Elsäkerhetsverket Dnr: 14EV728

”Laddning av elfordon” Handbok 458 Svensk Elstandard