Deltagare vid lunchseminarium om vinter-OS och Paralympics 2026 i Stockholms Handelskammare. Bild: Thomas Andersson

Stockholm, Åre och Falun siktar på hållbart OS och Paralympics 2026

Den 24 juni röstar Internationella Olympiska Kommittén, IOK, i Lausanne om Stockholm, Åre och Falun eller Milano och Cortina arrangerar vinter-OS och Paralympics 2026.

– Sverige ligger långt fram när det gäller hållbarhetsområdet. Ett OS och Paralympics i just Sverige skulle kunna bli en modell för kommande evenemang senare.

Av Thomas Andersson

Maria Wetterstrand, vd på hållbarhetskommunikatören Miltton Purpose, presenterade vid ett lunchseminarium på tisdagen i Stockholms Handelskammare en analys över hur ett svenskt vinter-OS och Paralympics 2026 kan bana vägen för en i Sverige ännu mer hållbar utveckling.

Att så långt möjligt utnyttja befintliga anläggningar och att eventuell nyproduktion av hus och anläggningar inför spelen kommer till användning även efteråt.

Det här är några av en lång rad hållbarhetsmål som IOK i sitt reformprogram Agenda 2020 tagit fram för kommande olympiska spel.

Att ansökan inte bygger på ny infrastruktur är viktigt för ansökningskommittén. IOK vill inte ge en bild av att deras evenemang kräver stora investeringar, underströk Maria Wetterstrand.

– Men på den politiska sidan kan man ju se det här som en möjlighet till initiativ som förbättrar möjligheterna att använda den kollektivtrafik som finns, och förstärka Sveriges rykte. Det kan handla om att utveckla elfordon, nya användarvänliga appar och kanske starta ett projekt för självkörande fordon, tillade hon.

Maja Reichard, ambassadör för OS och Paralympics 2026 och flerfaldigt meriterad paralympics idrottare med bland annat guld på 100 bröstsim i London 2012, deltog också i lunchseminariet i Stockholms Handelskammare.

– Jag vill att det ska finnas OS och Paralympics om 50 och om 100 år. Då måste vi arrangera det på ett hållbart sätt, sade Maja Reichard.

På bilden:

Från vänster Maria Wetterstrand, vd Miltton Purpose, Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare, Maja Reichard, meriterad guldparaolympier och ambassadör OS och Paraolympics 2026, Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd Stockholms Stad, Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd Stockholms Stad, Jessica Lindell, OS-alpinist Turin 2006 och ambassadör OS och Paralympics 2026, Richard Brisius, kampanjgeneral Stockholm-Åre 2026.