Trollhättans centrum utvecklas med ett nytt spännande kvarter strategiskt vid torget och resecentret. Bild: Patrik Gustafsson

Stor efterfrågan på lägenheter i Trollhättan

Kvarteret Mars i centrala Trollhättan med 100 meter till resecentret bildar ny entré till staden. Samtliga 177 lägenheter är uthyrda och nu pågår anpassning av affärslokalerna i gatuplan för fullt.

Stadens högsta hus på 17 våningar har vuxit upp i centrala Trollhättan. Höjden på de övriga husen varierar mellan fem och sju våningar. Det har varit viktigt att få in solen i lägenheterna och att inget hus ska skugga något annat. Det finns 21 olika varianter på lägenheterna som varierar på mellan ett och fyra rum.

Miljömärkta hus

-Då vi är ett kommunalt bostadsbolag vill vi föregå med gott exempel och har därför skapat en policy när det gäller miljö och energi. Det innebär att dessa hus är Svanenmärkta med bland annat extra höga energikrav på 45 kW per kvadratmeter och år, berättar Matti Kjörnsberg, projektledare på AB Eidar.

Nu står samtliga hus klara och hyresgästerna kunde i november 2018 flytta in i de 177 lägenheterna där den sista inflyttningen skedde i trygghetsboendet. Nu pågår anpassningen av affärslokalerna i gatuplan för fullt. Tre lokaler är kvar där förhandlingar pågår, därutöver är samtliga uthyrda. Ett grekiskt café kommer att etablera sig här, även en sjukgymnast, en frisör med en beautysalong, fotvårdsklinik och en kiosk med spel.

-Vi har försökt att göra medvetna val för att få en variation som hyresgästerna ska kunna få glädje av. Bilpoolen startar också upp där bostadsbolaget Eidar betalar under fem år och hyresgästerna som utnyttjar bilarna får självkostnadspris. Samtliga p-platser i garaget är också uthyrda.

Stolta hus

-Vi är stolta över kvarteret Mars, säger Christoffer Sundin, biträdande arbetschef på Serneke AB. De 177 lägenheterna är klara och hyresgästerna har flyttat in. Vi avslutar projektet med att iordningställa för hyresgästerna i de tio affärslokalerna.

- En av de mer omfattande utmaningarna i projektet har varit energikraven på 45 kW per kvadratmeter och år i ett så högt hus som 17 våningar. Samtidigt är vi stolta över att bygga det högsta huset i Trollhättan och lägenheterna är mycket fina speciellt topplägenheterna med utsikt över Trollhättan.

Det finns trevliga gemensamhetsytor både inne och ute. En fin innergård lockar till samvaro under den varma årstiden. Här finns också ett gårdshus när vädret inte tillåter att vara ute.

-Vi är mycket nöjda med att lämna över en bra anläggning till Trollhätteborna som innebär ett helt nytt spännande kvarter i centrala Trollhättan, säger Christoffer Sundin.

Trollhättan växer

-Vi har antagit ett visionsprogram i Trollhättan som handlar om att vi ska bygga 1000 nya bostäder i sex olika delprojekt fram till 2030, berättar Matti Kjörnsberg. Vi trodde kanske att med detta stora projekt skulle bostadsmarknaden vara till viss del mättad. Men så är inte fallet. Det nästkommande bostadsprojektet, Gulsparven, uthyrdes på två dagar.

Trollhättan har ett bra läge med goda förbindelser till Göteborg, både med tåg och bil. Samtidigt utvecklar staden nya idéer och nya företag föds. Trots att viktiga industrier har lämnat under senare år finns kreativiteten kvar i Trollhätteborna.

Text: Marie Louise Aaröe

FAKTA: