Allégården i Botkyrka är ett vård- och omsorgsboende beläget i ett lugnt villakvarter ett stenkast från Tumba centrum.  Bild: Peter Nordahl
Allégården i Botkyrka är ett vård- och omsorgsboende beläget i ett lugnt villakvarter ett stenkast från Tumba centrum. Bild: Peter Nordahl

Vård- och omsorgsboendet Allégården i Tumba moderniseras

I april 2018 påbörjades om- och tillbyggnaden av vård- och omsorgsboendet Allégården i Tumba söder om Stockholm. Tillbyggnaden består av 58 lägenheter och parallellt genomförs en totalrenovering av den befintliga fastigheten.

Av Annika Wihlborg

I den ursprungliga byggnaden från 1960-talet fanns det plats för 54 bostäder. Efter en omfattande om- och tillbyggnad är vi glada över att man fått plats med ytterligare 6 lägenheter. Några blev så stora att de går att bo två i. En ny fasad och nya tak har gett bygganden en helt ny karaktär. Anläggningens vårdprägel har ersatts av en mer hemlik miljö.

–Vårt uppdrag började med att vi undersökte möjligheten att utöka antalet lägenheter i den befintliga byggnaden. Storköket och lägenheterna i huset levde inte längre upp till dagens krav på arbetsmiljö och liknande och behövde därför moderniseras, säger Johan Granqvist, arkitekt på Total Arkitektur, som står för Allégårdens arkitektoniska utformning.

Större fönster ger ett luftigare intryck

In3prenör, som är projektets totalentreprenör, har förbättrat arbetsmiljön genom att bland annat utöka måtten på en del boenderum och badrum. De har också lyckats öppna upp lite och monterat större fönster så de boende har mer utsikt från sina rum. Efter om- och tillbyggnaden får de boende på Allégården tillgång till en mer hemlik, trivsam och ändamålsenlig miljö.

–Vi valde i slutänden att ta bort köket helt och hållet från huset, numera får de boende mat skickat till sig från ett externt kök istället. Vi valde även att ersätta husets platta tak med ett sadeltak som bidrar till att förändra husets utseende. Tidigare hade Allégården en tegelfasad och relativt små fönster, nu finns det träinslag i fasaden och fönstren är dessutom större än tidigare, vilket sammantaget gör att huset harmonierar mer med den omgivande villabebyggelsen. Efter om- och tillbyggnaden får de boende även tillgång till generösa balkonger och altaner, säger Johan Granqvist.

FAKTA I KORTHET

Allégården, ombyggnad av äldreboende i Tumba

Tidplan: april 2018-november 2019

Byggherre: Botkyrka kommun