Visionsbild sett från pendeltåget i Barkarby mot Barkarbystaden. Bild: Rundquist Arkitekter AB

Veddestabron navet i nya Barkarbystaden

Veddestabron blir en viktig länk över E18 och Mälarbanan när Barkarbystaden och Veddesta utvecklas till en regional stadskärna. Bron integreras i den nya stadsbebyggelsen och blir en del av ett aktivt gatuliv. Dessutom blir den en knutpunkt för bussar, tunnelbana, pendeltåg och regionaltåg.

Av Lars-Olof Tandberg

Fram till 2032 ska det byggas 14 000 nya bostäder i Barkarby-Veddesta. Samtidigt byggs tunnelbanan ut till området och får två stationer. Bygget av bostäder kommer att ske på båda sidor om E18 och järnvägen. Veddestabron blir en viktig länk för att dels knyta ihop Barkarbystaden med Veddesta, dels som en samlingspunkt för bussar, tunnelbana, pendeltåg och regionaltåg.
Enligt den regionala utvecklingsplanen för Stockholm (RUFS 2050) är Barkarby-Veddesta ett av de områden som ska avlasta Stockholms innerstad.
– Vi knyter ihop området till en regional stadskärna med bostäder, kontor, arbetsplatser, service och rekreation. De boende ska ha tillgång till allt som finns i en stad, så att de inte behöver åka in till Stockholm, säger Toni Chmielewski som är projektchef för Barkarbystaden på Järfälla kommun.

Aktivt gatuliv
Järfälla kommun har valt att bygga Barkarbystaden som en klassisk kvartersstad. Forskning har visat att det är i den typen av blandad stad som människor trivs bäst.
– Bron blir själva navet i området. Sedan bygger vi ett spännande område runt den. Gatunätet planeras så att det blir lättorienterat och ger bra förutsättningar för handel. Husens bottenvåningar ska vara aktiva med service, restauranger och caféer. Tanken är att det ska skapa ett aktivt gatuliv, säger Toni Chmielewski.
Veddestabron byggs från Barkarbyfältet, över E18 och järnvägen och ansluter till Veddestavägen på andra sidan. Från bron kommer det att bli direkt anslutning till den nya kollektivtrafikpunkten i Barkarby med tunnelbana, ny bussterminal, pendeltåg och regionaltåg.

Bällstaån flyttas
Veddestabron blir totalt 530 meter lång men består i själva verket av fem brodelar. Bron kommer att vara 30 meter bred och ha separata körfält för bilar och bussar i vardera riktningen. Dessutom blir det gång- och cykelväg i båda riktningar.
– Där det går kommer byggnader att ansluta till bron så att den upplevs mer som en gata än en bro, berättar Toni Chmielewski.
Brodel ett är en anslutning från Veddestavägen upp till första brostödet på brodel två som går över E18 och järnvägen. Brodel tre går i stadsmiljö i Barkarbystaden och kommer att ha ett parkeringsdäck under sig.
Brodel fyra är en fristående bro över en park. Bällstaån, som i dag går i en kulvert, kommer att flyttas och gå som en å-fåra genom Barkarbystaden.
– Bron byggs först, därefter grävs det ut för å-fåran och kulverten tas bort, förklarar Lars-Åke Ledung som är byggledare på Trafikverket.
Brodel fem kommer att ha bostäder längs sidan och parkeringsdäck under. Den avslutar Veddestabron och ansluter till Enköpingsvägen.

Lansering av bron
Den del av Veddestabron som går över E18 och järnvägen är en samverkansbro av stål och betong. Den byggs med två parallella stålbalkar som lanseras ut på brostöden. Väl på plats får varje balk en överbyggnad i betong. Stålbalkarna transporteras i 20-meterssektioner från Polen med färja och lastbil.
– Essingeleden håller inte för transporternas tyngd. Därför är vi tvungna att köra runt balkarna via Strängnäs och Västerås för att anlända norrifrån på E18, berättar Lars-Åke Ledung.
En 85 meter lång lanseringsplan har anlagts på Veddestasidan. Vid första lanseringen lades tre 20-meters sektioner upp på lanseringsplanen och svetsades samman. Sedan lanserades balken ut mot brostöden med domkraft på lanseringsbalkar och glidlager. Längst fram på balken sitter en nos för att den lättare ska glida upp på brostödet.

Stort projekt
– Sedan upprepas proceduren i ytterligare tre etapper, med en balk, två balkar och i sista lanseringen svetsas de sista tre balkarna på. När vi når sista brostödet ligger balken cirka en meter förhöjd. Då tar vi bort nosen och sänker ner balken mot brostödet.
När hela stålbalken är lanserad hängs en formställning på den, formen byggs och armeras varefter överbyggnaden gjuts på plats. Att lansera en brobalk och gjuta överbyggnaden tar cirka sex månader. När båda brodelarna är klara får bron en slutlig överbyggnad med asfalt och plattor.
Veddestabron är ett stort projekt med många aktörer. Arbetet med bron pågår samtidigt som arbeten med nya kvarter i Barkarbystaden, bygget av tunnelbanan med mera.
– Att dessutom bygga över järnväg där tågen passerar och en trafikerad väg gör det inte lättare. Allt detta sammantaget ställer stora krav på samordning. Det är en utmaning, men så här långt har allt fungerat väldigt bra, konstaterar Toni Chmielewski.

FAKTA I KORTHET
Veddestabron (brodel 1 och 2), Barkarby
Tidplan: januari 2019–december 2021
Byggherre: Järfälla kommun