Bygga Brf nr 4 2019

Nya numret av Bygga Brf nr 4 2019 ute nu!

Något uppåt på bostadsmarknaden under sommaren.

I såväl Stor-Stockholm som centrala Stockholm var priserna på bostadsrätter oförändrade den senaste månaden. I Stor-Göteborg och centrala Göteborg ökade de med +1%. Malmöområdet fortsätter sticka ut på bostadsrättsmarknaden, där priserna den senaste månaden ökat med +1% och +3% i storstadsområdet. Årstakten i Stor-Malmö är nu +8%, säger Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik.

Medan villapriserna under juli förblev oförändrade i samtliga storstadsområden ökade de ändå i riket med +1%. Huvuddelen av sommarökningen härrör följaktligen från övriga riket. Årstakten för riket ligger fast på måttliga +1% vilket också gäller i Stockholm och Göteborgsområdet. Stor-Malmö sticker ut även här med en årstakt på +5%.

Under semestertider sjunker antalet sålda bostäder markant jämfört med de mest intensiva månaderna under våren och hösten, så även detta år. Ändå är antalen jämfört med förra året högre. Svensk Mäklarstatistik noterar +7% fler försäljningar av villor och bostadsrätter denna juli jämfört med samma månad förra året.

När det gäller fritidshusmarknaden är antalet på samma nivå som förra året, och om vi jämför priserna de senaste 12 månaderna med föregående 12-månadersperiod har de ökat med +3% i riket.

I detta nummer av Bygga BRF ligger fokus på följande:

* Ett av de största orosmomenten vid bostadsaffärer är att frånträdet ska inträffa före tillträdet och man står utan någonstans att bo. I det framväxande området Fabriksparken, mitt i Sundbyberg, har Skandia Fastigheter hittat en lösning på problemet med nya konceptet Bohållplats.

* På marknaden finns det ett flertal olika radondosor och digitala radonmätare. Som privatperson kan det vara svårt att veta vilken typ av mätteknik man ska välja vid radonmätning i villa. För att göra det enklare har vi gjort en guide som ska underlätta i valet mellan radondosa och digital radonmätare.

* På många håll råder låga grundvattennivåer. Duscha kort istället för att bada, kör bara fulla tvätt- och diskmaskiner och laga droppande kranar är några av tipsen på Riksbyggens lista för en mer hållbar vattenanvändning.

* Efter en vattenskada från taket beslutade bostadsrättsföreningen Holmsundshus nr1 att byta till ett nytt tak. Faktum är att försäkringen inte täcker vid skador som orsakas av utifrån inträngande vatten. Föreningen har använt sig av Riksbyggens Ombyggnadsavtal för genomförande av projektet och idag kan de boende vara trygga med att taket håller tätt.

God läsning,