Läs numret här:  http://issuu.com/b2bnyheter.se/stacks
Läs numret här: http://issuu.com/b2bnyheter.se/stacks

Nya numret av Svensk Byggtidning nr 1 2019 ute nu!

Arbetsgivare inom byggbranschen förväntar sig en fortsatt stark efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +12 procent, på ungefär samma nivå som föregående kvartals prognos på +13 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer. Sysselsättningstrenden för byggbranschen är +12 procent, vilket innebär att arbetsgivare tror på många fler jobbtillfällen under det första kvartalet 2019. Jobbprognosen ligger stabilt på ungefär samma nivå som föregående kvartals optimistiska prognos på +13 procent, och är rejält starkare än för motsvarande period 2018. Då låg prognosen på bleka +1 procent.

Summa summarum av detta är glädjande att så många svenska arbetsgivare tror på att inleda det nya året med fler jobbtillfällen, framför allt inom byggbranschen!

I detta nummer av Svensk Byggtidning tittar vi närmare på detta:

* Virtual Reality och Augmented Reality kommer att bli viktiga för byggbranschen, både under projekteringsfaser och under produktionsfaser. Ett forskningsprojekt hos RISE har målet att även ljudet i exempelvis ett bostadsrum ska kunna simuleras redan under projekteringen.

* Ställningsentreprenörerna, STIB, är en rikstäckande branschorganisation med idag 124 ställningsentreprenörer – från Trelleborg i söder till Luleå i norr – som medlemsföretag. Alla med montering av ställningsbyggnad som återkommande och väsentlig del av sin verksamhet

och med runt 70 procent av alla anställda branschen. Av medlemsföretagen är 39 STIB-auktoriserade.

* Trygghetens Hus är den nya brandstationen som byggs vid Trelleborgs norra entré. Syftet är att Räddningstjänsten ska få in mer samhällstryggande insatser genom att finns vid rondellen till Väg 108 mot Svedala och Lund, och Västra Ringvägen.

* Nya småskaliga trähus i Mariefred. Det låter gammalt men är nytt. Området Stadsparken med låg trähusbebyggelse i centrala Mariefred är i själva verket fem nybyggda små flerbostadshus med 22 hyreslägenheter.

* Kvarteret Mars i centrala Trollhättan med 100 meter år finns kreativiteten kvar i Trollhätteborna. till resecentret bildar ny entré till staden. Samtliga 177 lägenheter är uthyrda och nu pågår anpassning av affärslokalerna i gatuplan för fullt.

* Furulid är en anläggning i naturskön miljö som drivs av frikyrkoförsamlingen Equmeniakyrkan Motala och Sjökumla missionsförsamling. Här uppförs nu en ny

kyrka med hållbarhetens alla kriterier i fokus. Det handlar om en investering på ungefär 30 miljoner kronor och första spadtaget togs sommaren 2018. Nya kyrkan beräknas stå klar vid midsommar 2019.

Trevlig läsning,

Läs numret här: