​Nu lanseras solkartan i Stockholmsregionen

Solkartan är ett kostnadsfritt verktyg för privatpersoner, föreningar och företag som funderar på att installera solpaneler på taket. Den visar hur mycket solenergi som solpaneler kan producera under ett år.

Runt om i Stockholmsregionen lanseras nu solkartan, en kostnadsfri tjänst som bedömer solinstrålningen på ett tak. Solkartan innehåller data för 20 av Stockholms läns 26 kommuner, samt Håbo kommun.

Genom att söka på enskilda fastigheter i tjänsten kan man se takets solinstrålning och på så sätt beräkna potentialen för solel och solvärme i kWh per år. Utifrån dessa uppgifter är det möjligt att räkna ut hur mycket man kan tjäna ekonomiskt och vilken klimatnytta en investering i solpaneler ger.

Solkartan har tagits fram i ett samarbete mellan Kommunförbundet Stockholms län och Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen.

Solkartan finns tillgänglig på Energi- och klimatrådgivningens hemsida.

För mer information, kontakta Thomas Fredriksson, processledare på Kommunförbundet Stockholms Län, (thomas.fredriksson@ksl.se, tel: 08-615 94 49)

Kommunförbundet Stockholms Län (KSL) är en politiskt styrd organisation med länets kommuner som medlemmar. KSL driver regional utveckling och samverkan på uppdrag av medlemmarnas ledningar i politik och förvaltning. Syftet är att stärka kommunernas möjligheter att nå sina mål om välfärd och service för medborgarna.