Pressinbjudan: så mycket kan butiker spara på att minska sin energianvändning

Förra året startade nätverket ICAMaxi region öst, som drivs av Stockholmsregionens energikontor på Kommunförbundet Stockholm Län, med syftet att minska energianvändningen i nio ICAMaxi-butiker runt om i Stockholm. Den 8 mars presenteras för första gången den gemensamma energibesparingspotentialen för de medverkande butikerna.

Sedan september 2017 deltar flera ICA-butiker i Energimyndighetens projekt för att minska energianvändningen. Målet är att butikerna inom en tidsperiod om fyra år ska minska sin energianvändning med 15 procent. I Stockholmsregionen har ett nätverk med nio ICAMaxi-butiker startat. I projektet får butikerna tillgång till en energicoach och en koordinator från regionens energikontor.

Butikerna har nu, som ett första steg i arbete, genomgått en energikartläggning för att få koll på var i butikerna energin används och få förslag på lönsamma energieffektiviserande åtgärder.

Under nätverksmötet den 8 mars kommer butikernas energistatistik och de olika åtgärdsförslagen att redovisas och presenteras. Man kommer även att visa på den gemensamma energibesparingspotentialen för de medverkande butikerna. Därefter läggs en plan för det fortsatta arbetet.

Deltagarna kommer dessutom få en rundtur på ICAMaxi i Lindhagen för att se verkliga exempel på föreslagna energieffektiviseringsåtgärder.

Datum: onsdag 8 mars
Tid: kl. 09:00-13:00 (avbrott för lunch mellan kl. 11:00-11:45)
Plats: ICA Maxi Stormarknad Lindhagen

För mer information, kontakta:
Mia Simm, koordinator för energieffektiviseringsnätverket, Stockholmsregionens energikontor/Kommunförbundet Stockholms Län, tel 073 9179422, mia.simm@ksl.se