Pressmeddelande -

Storstadsregionernas utbildningschefer vill sätta stopp för krångliga bidragsutformningar

Utbildningschefer i 73 kommuner i Stockholmsregionen, Göteborgsregionen, Skåneregionen med Västra Blekinge går samman i en skrivelse till Utbildningsdepartementet som gäller riktade statsbidrag inom utbildningsområdet. Med skrivelsen hoppas utbildningscheferna uppmärksamma Utbildningsdepartementet på de konsekvenser som kommunerna behöver hantera till följd av statsbidragens nuvarande utformning. I vissa fall är ansökningsförfarandet så omfattande att kommuner tvingas avstå från att söka.

Utbildningscheferna föreslår enklare ansökningsförfarande, tydligare villkor och bättre långsiktighet i satsningarna för att öka likvärdigheten och underlätta verksamhetsplanering.

– Det finns mycket att vinna för alla huvudmän, oavsett om det är en liten eller stor kommun, om vi förenklar och arbetar mer riktat och långsiktig med statsbidragen, säger Tony Mufic som är utbildningsdirektör i Stockholms stad.

Kommunförbundet Stockholms Län, Göteborgsregionens kommunalförbund och Kommunförbundet Skåne har på utbildningschefernas uppdrag tagit fram underlag och sammanställt skrivelsen.

För mer information, kontakta Karin Soffiantini-Yildiz, processledare på Kommunförbundet Stockholms Län,
karin.soffiantini-yildiz@ksl.se, 08-615 94 34.

Kommunförbundet Stockholms Län (KSL) är en politiskt styrd organisation med länets kommuner som medlemmar. KSL driver regional utveckling och samverkan på uppdrag av medlemmarnas ledningar i politik och förvaltning. Syftet är att stärka kommunernas möjligheter att nå sina mål om välfärd och service för medborgarna.