Stöten öppnar skicrossbana

I samarbete med Svenska Skidförbundet öppnar Stöten i Sälen en skicrossbana i World Cup-backen. Det kommer att bli en rolig, fartfylld och spännande bana för hela familjen.

Skicross är en relativt ny gren inom skidsporten. Fyra deltagare tävlar samtidigt i en bana med hopp, terrängvågor och andra typer av hinder. Det är en fartfylld sport där det händer mycket. De första tävlingarna hölls i Nordamerika under 90-talet och den första tävlingen i Sverige hölls år 2001.

Stöten i Sälen öppnar den här säsongen Sveriges sjätte skicrossbana som är certifierad av Svenska Skidförbundet. Det är också Sveriges sydligast belägna skicrossbana. Det är en något lättare bana för hela familjen.
– Vårt koncept är 5 till 55, man ska kunna åka från 5 års ålder till 55. Det är en bana som är tillgänglig och rolig för alla. Skicross är en form av skidåkning som många uppskattar, det är lite som en bergochdalbana. Det kittlar helt enkelt lite mer i maggropen än när man åker i en vanlig backe. Stöten har en bra backe för en skicrossbana, säger Eric Iljans, nationell chef för skicross i Svenska Skidförbundet.

Stöten i Sälen har tidigare provat anlägga en egen skicrossbana som var mycket populär.
– Har man någon gång provat en skicrossbana är man fast, säger Jens P Stenseth, VD Stöten i Sälen. Det är hur kul som helst! Men det gäller att det är proffs som bygger den och att man bygger den för den målgrupp som skall använda den. Och hos oss är det just 5-55.

Skicrossbanan öppnar så fort snötillgången tillåter det.

Stöten är Sälens nordligaste belägna skidanläggning med Sälens bästa skidåkning (Synovate, hösten 2007) och högsta fallhöjd. Anläggningen har 18 liftar och 32 nedfarter för alla åkare, såväl nybörjare som avancerade. Mitt i anläggningen finns World Cup-backen där världscupen kördes 1990 och alpina SM 2007.  Alla boenden är ski in-ski out och liftköer är ovanligt i Stöten. I Stöten finns ett stort utbud av restauranger och aktiviteter för hela familjen.

___________________________________________________________________________

För ytterligare information, kontakta:
Jens P Stenseth, VD Stöten i Sälen
E-mail: jens.stenseth@stoten.se, tel: 070-592 26 78
www.stoten.se

Stöten var från början ett mål för dagsutflykter för den som ville ha lite vassare skidåkning i Sälen. Resten är som man brukar säga historia. Idag är Stöten en komplett skidanläggning stor nog att tillbringa hela skidsemestern på. Här finns allt du behöver. Boende, restauranger, skidskola, aktiviteter, bad & SPA, skidshop, konferensfaciliteter. Och så klart backar både för dig som varit i alperna mer än en gång och för dig som aldrig stått på ett par skidor förut.