Internet of Things-Hackatohn på STPLN

Den 22:e-24:e april kommer utvecklare från hela världen till Stapelbädden i Malmö för att delta i Europas främsta hackathon för Internet of Things - smarta uppkopplade saker.

Tio utvalda lag kommer till Stpln i Malmö att under ett 50 timmar långt pass kämpa om förstapriset. Bakom tävlingen står sexton, små och stora, bolag tillsammans med innovationsorganisationen Mobile Heights. I år ställs deltagarna inför två olika uppdrag; dels att skapa system för att analysera hälsa, dels för att effektivisera fastighetsunderhåll.

- Internet of Things eller sakernas Internet växer explosionsartat. Alla pratar om det uppkopplade samhället, men få har lyckats att presentera lösningar som fungerar i samverkan med varandra. Att enbart ha en fantastisk

teknologi räcker inte, den måste också vara användarvänlig och anpassad för de säkerhetsaspekter som finns, säger Bogdan Tudosoiu,

teknikansvarig för Nordic IoT Hackathon.

Ansökningar till tävlingen har rasat in från hela världen och tio lag har valts ut; från USA, Kanada, Ryssland, Israel, Tyskland och Danmark.

- Vi är supeglada över att få stå som värdar för tävlingen. Smart teknik och design som gör livet bättre ligger helt i linje med vad vi arbetar med i det här huset, säger Bertil Björk, verksamhetschef på Stpln.

Stpln kommer att hålla extra öppet under hela helgen så att alla malmöbor får chansen att följa både processen och resultaten. Under söndagseftermiddagen kommer resultaten att presenteras och vid 16:30 annonseras det vinnande bidraget.

- Nu för vi samman vår toppmoderna teknik med kreativiteten ochkunskapen hos några riktigt skarpa hjärnor. Startfältet är imponerande och

det är fantastiskt vilket internationellt genomslag man fått. Det ska bliotroligt spännande att se vad som kommer ut av helgen och planen är att

vi ska kunna se en minst en produkt nå marknaden inom kort, säger Linda Malmgren, Event Manager & Organizer, Nordic IoT Hackathon.

Stpln är en idéinkubator med verkstäder och studior för design, konst, hantverk och teknik.

Linda Malmgren, Event Manager & Organizer, Nordic IoT Hackathon

E-post: linda.malmgren@mobileheights.org

Bertil Björk, Verksamhetschef Stpln

E-post: bertil@stpln.se