Energisnåla hus i Barkabystaden.

Energisnåla hus i Barkabystaden.

I veckan påbörjar Strängbetong uppförandet av 260 lägenheter i Barkarbystaden i Stockholm åt Einar Mattsson. Lägenheterna är till upplåtelseformen 125 bostadsrätter och 135 hyresrätter fördelat på tre huskroppar av varierande höjd, där det högsta huset är åtta våningar.

Barkarbystaden i Järfälla kommun är en helt ny stadsdel belägen på ett tidigare flygfält och är ett av de största utbyggnadsområdena i Stockholmsområdet just nu, som fullt utbyggt har 10 000 bostäder och lika många arbetsplatser. Området har en god miljöprofil, med utmärkta kommunikationer där både tunnelbana, fjärrtåg och pendeltåg stannar.

Varg arkitekter har ritat husen och försett sandwichfasaderna med växelvisa ytor av tegel och infärgad vit betong med matris struktur.

Samtliga hus är utrustade med TermoDeck®, Strängbetongs system för distribution av värme, kyla och friskluft via kanaler i husets bjälklag. TermoDeck® systemet är radiatorlöst, tyst och dragfritt och utnyttjar betongens värmetröghet för att ge de boende en god vistelsemiljö.

- Systemet ger förutsättningar för en väldigt låg energiförbrukning samtidigt som man spar material i form av mindre betong i bjälklagen och färre andra installationer som rör och radiatorer, säger Ulf Julle Affärsansvarig på Strängbetong.