Långsiktigt säkerhetsarbete på Strängbetong

Långsiktigt säkerhetsarbete på Strängbetong

Med ett idogt och långsiktigt säkerhetsarbete har Strängbetong fått olyckorna på sina arbetsplatser att minska rejält.

2014 började Consolis med årligt återkommande säkerhetsdagar inom hela koncernen. Detta blev startskottet för ett förnyat och genomgripande säkerhetsarbete även inom Strängbetong. Fabriksarbetare, montörer på byggarbetsplatser och kontorspersonal får nu under en dag om året aktivt arbeta med säkerhetsfrågor. Under september genomförde vi en Säkerhetsvecka på våra montagearbetsplatser.

– Syftet är att öka kunskapen om olycksorsaker och hur de kan förebyggas, ofta med enkla medel, berättar Samuel Viik.

Han är arbetsmiljöansvarig på Strängbetong.
– Samtidigt vill vi öka både medvetenheten om och engagemanget för säkerhetsarbete. Ett framgångsrikt säkerhetsarbete kräver allas deltagande.

Utifrån tillbuds- och olycksstatistik angreps samtidigt orsakerna till hur medarbetare skadade sig med ett batteri av förebyggande åtgärder. Arbetsmiljöfrågan är nu ständigt på dagordningen och det har gett resultat; olycksfrekvensen minskar.

– Därmed ligger Strängbetong betydligt under genomsnittet jämfört med andra företag inom betongindustrin, konstaterar Samuel Viik.

Nu strävar Strängbetong efter att skapa ännu säkrare arbetsplatser.
– Det här arbetet kommer aldrig att stanna av och nu tar vi även hjälp av ny teknik, säger Samuel Viik. Vi förenklar rapporteringen av tillbud med en ny app. Att rapportera in tillbud är en av nycklarna till vårt framgångsrika säkerhetsarbete.